RVP ZV 2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Vztah člověka k prostředí – naše obec (přírodní zdroje, jejich původ, způsoby využívání a řešení
odpadového hospodářství, příroda a kultura obce a její ochrana, zajišťování ochrany životního
prostředí v obci – instituce, nevládní organizace, lidé); náš životní styl (spotřeba věcí, energie,
Část C
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
MŠMT Praha 2015
137
odpady, způsoby jednání a vlivy na prostředí); aktuální (lokální) ekologický problém (příklad
problému, jeho příčina, důsledky, souvislosti, možnosti a způsoby řešení, hodnocení, vlastní
názor, jeho zdůvodňování a prezentace); prostředí a zdraví (rozmanitost vlivů prostředí na zdraví,
jejich komplexní a synergické působení, možnosti a způsoby ochrany zdraví); nerovnoměrnost
života na Zemi (rozdílné podmínky prostředí a rozdílný společenský vývoj na Zemi, příčiny
a důsledky globalizace a principy udržitelnosti rozvoje, příklady jejich uplatňování ve světě, u nás)
6.6 MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Charakteristika průřezového tématu
Průřezové téma Mediální výchova v základním vzdělávání nabízí elementární poznatky
a dovednosti týkající se mediální komunikace a práce s médii. Média a komunikace představují velmi
významný zdroj zkušeností, prožitků a poznatků pro stále větší okruh příjemců. Pro uplatnění
jednotlivce ve společnosti je důležité umět zpracovat, vyhodnotit a využít podněty, které přicházejí
z okolního světa, což vyžaduje stále větší schopnost zpracovat, vyhodnotit a využít podněty
přicházející z médií. Média se stávají důležitým socializačním faktorem, mají výrazný vliv na chování
jedince a společnosti, na utváření životního stylu a na kvalitu života vůbec. Sdělení, jež jsou médii
nabízena, mají přitom nestejnorodý charakter, vyznačují se svébytným vztahem k přírodní i sociální
realitě a jsou vytvářeny s různými (namnoze nepřiznanými, a tedy potenciálně manipulativními)
záměry. Správné vyhodnocení těchto sdělení z hlediska záměru jejich vzniku (informovat, přesvědčit,
manipulovat, pobavit) a z hlediska jejich vztahu k realitě (věcná správnost, logická argumentační
stavba, hodnotová platnost) vyžaduje značnou průpravu.