RVP ZV 2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Část C
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
MŠMT Praha 2015
139
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality – různé typy sdělení, jejich rozlišování a jejich
funkce; rozdíl mezi reklamou a zprávou a mezi „faktickým“ a „fiktivním“ obsahem; hlavní rysy
reprezentativnosti (rozlišení reality od stereotypů zobrazovaných médii jako reprezentace reality);
vztah mediálního sdělení a sociální zkušenosti (rozlišení sdělení potvrzujících předsudky
a představy od sdělení vycházejících ze znalosti problematiky a nezaujatého postoje); identifikace
společensky významných hodnot v textu, prvky signalizující hodnotu, o kterou se sdělení opírá;
identifikace zjednodušení mediovaných sdělení, opakované užívání prostředků (ve zpravodajství,
reklamě i zábavě)
Stavba mediálních sdělení – příklady pravidelností v uspořádání mediovaných sdělení, zejména
ve zpravodajství (zpravodajství jako vyprávění, sestavování příspěvků podle kritérií); principy
sestavování zpravodajství a jejich identifikace, pozitivní principy (význam a užitečnost),
zezábavňující principy (negativita, blízkost, jednoduchost, přítomnost); příklady stavby
a uspořádání zpráv (srovnávání titulních stran různých deníků) a dalších mediálních sdělení
(například skladba a výběr sdělení v časopisech pro dospívající)
Vnímání autora mediálních sdělení – identifikování postojů a názorů autora v mediovaném
sdělení; výrazové prostředky a jejich uplatnění pro vyjádření či zastření názoru a postoje i pro
záměrnou manipulaci; prvky signalizující explicitní či implicitní vyjádření hodnocení, výběr
a kombinace slov, obrazů a zvuků z hlediska záměru a hodnotového významu