Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
3) PŘEDVÍDAT lidské chování a prožívání. Kvalitní, dobře ověřená teorie by měla umožňovat předvídání další dějů. Např. Jean Piaget - teorie kognitivního vývoje – na jejím základě lze předvídat, jaké kognitivní operace bude provádět zdravé dítě určitého věku.
4) VYUŽÍVAT získané znalosti ke zvyšování lidské spokojenosti a zdraví – jedná se o nejvýznamnější cíl psychologie. V tomto smyslu se psychologie řadí mezi pomáhající profese
O realizaci tohoto cíle usilují zejména klinická a poradenská psychologie.
Psychologické disciplíny
1. základní (teoretické)
obecná psychologie – zkoumá zákonitosti duševní činnosti psychicky zdravého člověka. Poskytuje ostatním psychologickým vědám pojmový a poznatkový aparát.
psychologie osobnosti – zabývá se strukturou a vývojem osobnosti, zkoumá podobnosti a odlišnosti mezi lidmi
vývojová (ontogenetická) psychologie – zaměřuje se na vývoj člověka od početí až do smrti. Zkoumá tělesné, emocionální, kognitivní a sociální změny, k nimž dochází během celého lidského života. Důležitým tématem vývojové psychologie je stanovení podílu vlivu dědičnosti a prostředí na psychickém vývoji.
sociální psychologie – věnuje se zejména sociálním skupinám, vlivu skupin a společnosti na jedince
psychopatologie (patopsychologie) - řeší otázky psychických poruch a obtíží. Zabývá se jejich vznikem, popisem, tříděním a léčením.
biologická psychologie – zkoumá vzájemné vztahy mezi tělesnými procesy a psychickým děním
2. aplikované (praktické)
klinická psychologie – řeší otázky diagnostiky, terapie, prevence a péče o nemocné. Zabývá se nejen psychicky nemocnými, ale i psychosomatickými onemocněními, zab. se vztahem lékaře k pacientovi, postojem pacienta k nemoci.
poradenská psychologie – zabývá se školním, výchovným, profesním a rodinným poradenstvím (dříve manželské poradny)
pedagogická psychologie – řeší otázky výchovy a vzdělávání – ve školách, v rodinách a mimoškolních zařízeních. Zajímá se o žáky, jejich rodiče, učitele a vychovatele ve vzájemném působení.
forenzní (soudní) psychologie – zabývá se chováním a prožíváním lidí v situacích regulovaných právem (např. forenzní psychologové posuzují věrohodnost svědeckých výpovědí, trestní zodpovědnost pachatelů vzhledem k jejich možným psychickým poruchám, podílejí se na přijímání nových policistů a na jejich výcviku)
psychologie práce – zabývá se podmínkami práce a jejich vlivem na pracovní výkon (vnitřní podmínky – schopnosti, dovednosti a motivace pracovníků, vnější podmínky – vybavení pracoviště, hluk, osvětlení, pracovní doba, počet a délka přestávek)
Z psychologie práce se postupně vydělila: inženýrská psychologie – zkoumá vztahy lidské psychiky a strojů, psychologie trhu – řeší otázku nabídky a poptávky, vytváření reklamních strategií, psychologie zákazníka – rozmístění zboží v supermarketech a ve výlohách tak, aby podněcovalo lidi k nakupování.