Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Mívá obvykle lichý počet stupňů (3, 5, 7) spolu se stupněm N (= nemohu se vyjádřit, nehodí se) a je často bipolární: např. Posuzovaný žák je v hodinách matematiky: pasivní– 1– 2– 3– 4 – 5–aktivní-N

Experiment (pokus) – zkoumá záměrně navozené jevy v předem připravených a přesně kontrolovaných podmínkách.

Přirozený experiment – jedinec se cítí jakoby v přirozených podmínkách (ve třídě, v pracovně)

Laboratorní experiment – v odborně upravené vědecké laboratoři

Obvyklá forma experimentu probíhá v paralelních skupinách.

experimentální skupina – ve které byly zavedena nová koncepce pedagogické práce, nová metoda nebo nová pomůcka)

kontrolní skupina – kde se pracuje tradičním způsobem

Při takovém experimentu je důležitá shodná úroveň srovnávaných skupin (stejný věk, počet osob intelektově nadprůměrných, průměrných, podprůměrných, atd.) i pedagogických pracovníků.

Metoda dotazování

Rozhovor (interview)

individuální

skupinový

standarizovaný (řízený) - podle předem promyšlených a připravených otázek

nestandarizovaný (improvizovaný, volný) – otázky nejsou připraveny

polostandarizovaný – je kombinací obou, některé otázky jsou předem připravené, jiné s vývojem situace

Rozhovor zpravidla probíhá v několika fázích:

Úvodní fáze – navázání kontaktu, určení tématu a času, zajištění bezpečí zneužití informací

Vedení rozhovoru – kladení připravených otázek, odstup a zároveň zaujetí pro problém

Závěr – shrnutí poznatku, uvolnění atmosféry, doporučení dalšího postupu

Techniky kladení otázek:

Přímé (uzavřené) – ano – ne, jedna odpověď,… např. Unavuje tě vyučování?

Nepřímé (otevřené a polootevřené – naznačující) např. Jak se cítíš na konci vyučování?

Projektivní (otevřené) – např. Jak se asi cítí děti na konci vyučování?

Zásady pro vedení rozhovoru:

Nejméně 60 % aktivity ponechat na straně klienta (žáka). Sledovat emoční projevy, neklást více otázek najednou, přizpůsobit tempo možnostem klienta, mít trpělivost, neklást doplňující sugestivní otázky, zajistit pocit bezpečí.

Záznam rozhovoru: papír, rozhovorový list, diktafon, magnetofon, videokamera

Dotazník (anketa)

+ velké množství odpovědí za krátký čas, statistické zpracování výsledků

- věrohodnost odpovědí (chybí osobní kontakt)

Dotazník se většinou nepoužívá samostatně, ale jako doplněk jiné výzkumné metody.

Otázky v dotazníku: uzavřené, otevřené, polootevřené, škálované.

otevřená otázka - např. Který předmět ve škole máš nejraději?

uzavřená otázka

se znakem:

kardinálním – číselný znak

Kolik km denně dojíždíte do zaměstnání?

0 – 10, b) 11 – 20, c) 21 – 30, d) 31 a více

ordinálním – každá položka znaku je nižší nebo vyšší než stávající nebo předešlá

Témata, do kterých materiál patří