Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Mívá obvykle lichý počet stupňů (3, 5, 7) spolu se stupněm N (= nemohu se vyjádřit, nehodí se) a je často bipolární: např. Posuzovaný žák je v hodinách matematiky: pasivní– 1– 2– 3– 4 – 5–aktivní-N
Experiment (pokus) – zkoumá záměrně navozené jevy v předem připravených a přesně kontrolovaných podmínkách.
Přirozený experiment – jedinec se cítí jakoby v přirozených podmínkách (ve třídě, v pracovně)
Laboratorní experiment – v odborně upravené vědecké laboratoři
Obvyklá forma experimentu probíhá v paralelních skupinách.
experimentální skupina – ve které byly zavedena nová koncepce pedagogické práce, nová metoda nebo nová pomůcka)
kontrolní skupina – kde se pracuje tradičním způsobem
Při takovém experimentu je důležitá shodná úroveň srovnávaných skupin (stejný věk, počet osob intelektově nadprůměrných, průměrných, podprůměrných, atd.) i pedagogických pracovníků.
Metoda dotazování
Rozhovor (interview)
individuální
skupinový
standarizovaný (řízený) - podle předem promyšlených a připravených otázek
nestandarizovaný (improvizovaný, volný) – otázky nejsou připraveny
polostandarizovaný – je kombinací obou, některé otázky jsou předem připravené, jiné s vývojem situace
Rozhovor zpravidla probíhá v několika fázích:
Úvodní fáze – navázání kontaktu, určení tématu a času, zajištění bezpečí zneužití informací
Vedení rozhovoru – kladení připravených otázek, odstup a zároveň zaujetí pro problém
Závěr – shrnutí poznatku, uvolnění atmosféry, doporučení dalšího postupu
Techniky kladení otázek:
Přímé (uzavřené) – ano – ne, jedna odpověď,… např. Unavuje tě vyučování?
Nepřímé (otevřené a polootevřené – naznačující) např. Jak se cítíš na konci vyučování?
Projektivní (otevřené) – např. Jak se asi cítí děti na konci vyučování?
Zásady pro vedení rozhovoru:
Nejméně 60 % aktivity ponechat na straně klienta (žáka). Sledovat emoční projevy, neklást více otázek najednou, přizpůsobit tempo možnostem klienta, mít trpělivost, neklást doplňující sugestivní otázky, zajistit pocit bezpečí.
Záznam rozhovoru: papír, rozhovorový list, diktafon, magnetofon, videokamera
Dotazník (anketa)
+ velké množství odpovědí za krátký čas, statistické zpracování výsledků
- věrohodnost odpovědí (chybí osobní kontakt)
Dotazník se většinou nepoužívá samostatně, ale jako doplněk jiné výzkumné metody.
Otázky v dotazníku: uzavřené, otevřené, polootevřené, škálované.
otevřená otázka - např. Který předmět ve škole máš nejraději?
uzavřená otázka
se znakem:
kardinálním – číselný znak
Kolik km denně dojíždíte do zaměstnání?
0 – 10, b) 11 – 20, c) 21 – 30, d) 31 a více
ordinálním – každá položka znaku je nižší nebo vyšší než stávající nebo předešlá