Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
hodnocením, naproti tomu se objevuje strach ze smrti, zoufalství
Úspěšné absolvování 8 stadií také přináší něco, co Erikson nazval životní mohutnosti nebo základní adaptivní vlastnosti ego. Jsou to: kojenecký věk – naděje, batolecí věk – vůle, předškolní věk – účel, mladší školní věk – kompetence, dospívání – věrnost, raná dospělost –láska, střední dospělost – péče a pozdní dospělost a stáří – moudrost.
Erikson netvrdí, že se každá z těchto mohutností objevuje pouze v daném stadiu, nýbrž že její osvojování dosahuje v tomto období patřičné zralosti.
3. Základní metody psychologie. Pozorování, experiment, introspekce. Metoda dotazování. Rozbor slovních projevů a výsledků činnosti. Standarizované psychodiagnostické metody. Projektivní techniky. Výzkum v psychologii. Metoda kolerační. Metoda longitudiální a příčná. Cíle psychologické diagnostiky žáka.
Metody psychologie
Volba psychologických výzkumných metod je závislá na obsahu psychologického zkoumání, na cíli výzkumu, na charakteru zkoumaných jevů.
Pro větší objektivitu je vhodné používat více metod, které se vzájemně doplňují.
K nejčastěji používaným výzkumným metodám a technikám v psychologii patří: pozorování, experiment, rozhovor, dotazník, testové metody, rozbor výsledků lidské činnosti, životopis a sociometrická metoda.
Pozorování
- základní metodou psychologie
- záměrné, cílevědomé, systematické smyslové vnímání jevů
- pozorováním se zjišťují vnější projevy člověka – chování, podle nichž může psycholog usuzovat na jeho prožívání
Druhy pozorování:
Introspekce – pozorování sama sebe, vlastního nitra
Extrospekce – pozorování jiných
individuální – jednoho člověka – např. jedno z dětí při práci ve skupině
skupinové – celé skupiny
řízené (navozené) – např. pedagog určí skupiny
volné (přirozené) – pedagog nijak nezasahuje do pozorování
krátkodobé – v krátkém časovém úseku
dlouhodobé - longitudiální
přímé
nepřímé - jinou osobou, audionahrávka, videonahrávka
zjevné
skryté - jednosměrně průhledná stěna, skrytá kamera
celkové – např. Jaká je úroveň grafomotoriky žáka?
částečné – např. Jakým úchopem žák drží tužku?
zúčastněné - na určitou dobu se začleňujeme do pozorovaného ped.procesu
nezúčastněné
strukturované - stanovíme druhy jevů, kategorie, kt. budeme sledovat, připravíme si pozorovací systém
nestrukturované – pozorování spontánní činnosti bez přípravy pozorovacího systému
Záznam pozorování: pozorovací arch, karty, škály, deník, magnetofon, videokamera
Při pozorování můžeme využít škálování, kdy pomocí zvolené stupnice (škály) posuzujeme míru určité kvality. Škála - numerická (1 – 2 – 3 – 4 – 5 – N), kategoriální (stále – velmi často – často – občas – nikdy – N) nebo grafická (hodnocení je vyjádřeno graficky, nejčastěji na přímce – v poloze svislé nebo vodorovné).