Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

hodnocením, naproti tomu se objevuje strach ze smrti, zoufalství

Úspěšné absolvování 8 stadií také přináší něco, co Erikson nazval životní mohutnosti nebo základní adaptivní vlastnosti ego. Jsou to: kojenecký věk – naděje, batolecí věk – vůle, předškolní věk – účel, mladší školní věk – kompetence, dospívání – věrnost, raná dospělost –láska, střední dospělost – péče a pozdní dospělost a stáří – moudrost.

Erikson netvrdí, že se každá z těchto mohutností objevuje pouze v daném stadiu, nýbrž že její osvojování dosahuje v tomto období patřičné zralosti.

3. Základní metody psychologie. Pozorování, experiment, introspekce. Metoda dotazování. Rozbor slovních projevů a výsledků činnosti. Standarizované psychodiagnostické metody. Projektivní techniky. Výzkum v psychologii. Metoda kolerační. Metoda longitudiální a příčná. Cíle psychologické diagnostiky žáka.

Metody psychologie

Volba psychologických výzkumných metod je závislá na obsahu psychologického zkoumání, na cíli výzkumu, na charakteru zkoumaných jevů.

Pro větší objektivitu je vhodné používat více metod, které se vzájemně doplňují.

K nejčastěji používaným výzkumným metodám a technikám v psychologii patří: pozorování, experiment, rozhovor, dotazník, testové metody, rozbor výsledků lidské činnosti, životopis a sociometrická metoda.

Pozorování

- základní metodou psychologie

- záměrné, cílevědomé, systematické smyslové vnímání jevů

- pozorováním se zjišťují vnější projevy člověka – chování, podle nichž může psycholog usuzovat na jeho prožívání

Druhy pozorování:

Introspekce – pozorování sama sebe, vlastního nitra

Extrospekce – pozorování jiných

individuální – jednoho člověka – např. jedno z dětí při práci ve skupině

skupinové – celé skupiny

řízené (navozené) – např. pedagog určí skupiny

volné (přirozené) – pedagog nijak nezasahuje do pozorování

krátkodobé – v krátkém časovém úseku

dlouhodobé - longitudiální

přímé

nepřímé - jinou osobou, audionahrávka, videonahrávka

zjevné

skryté - jednosměrně průhledná stěna, skrytá kamera

celkové – např. Jaká je úroveň grafomotoriky žáka?

částečné – např. Jakým úchopem žák drží tužku?

zúčastněné - na určitou dobu se začleňujeme do pozorovaného ped.procesu

nezúčastněné

strukturované - stanovíme druhy jevů, kategorie, kt. budeme sledovat, připravíme si pozorovací systém

nestrukturované – pozorování spontánní činnosti bez přípravy pozorovacího systému

Záznam pozorování: pozorovací arch, karty, škály, deník, magnetofon, videokamera

Při pozorování můžeme využít škálování, kdy pomocí zvolené stupnice (škály) posuzujeme míru určité kvality. Škála - numerická (1 – 2 – 3 – 4 – 5 – N), kategoriální (stále – velmi často – často – občas – nikdy – N) nebo grafická (hodnocení je vyjádřeno graficky, nejčastěji na přímce – v poloze svislé nebo vodorovné).

Témata, do kterých materiál patří