Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Metoda transverzální (příčná, průřezová)

Během krátké doby je vyšetřováno více skupin v odlišných věkových fázích

Metoda semilongitudiální

- spojuje výhody obou předchozích postupů

- několik věkově odlišných skupin, které jsou po určitou dobu (ale podstatně kratší dobu než u longitudiálního výzkumu – nejméně po přechod do následující vývojové fáze) sledovány a opakovaně vyšetřovány

Cíle psychologické diagnostiky žáka

- dobrá znalost žáků – závisí na tom učitelova práce a její výsledky, podporuje příznivé emoční klima vzájemného porozumění a spolupráce ve třídě

- žák kladně hodnotí učitele, který má o něj zájem a snaží se mu porozumět. Učitel se tak pro něj stává přirozenou autoritou, žák se s ním může identifikovat, ochotně přejímat jeho názory, požadavky, postoje.

4. Kategorie osobnost v psychologii. Teorie, koncepce osobnosti (typy, rysy, vrstvy, faktory osobnosti). Pojem vědomí v psychologii. Jáství, sebepojetí, sebeobraz.

V psychologii pod pojmem osobnost nerozumíme jen člověka, který má dobré charakterové vlastnosti, ale i delikventa, člověka vážně psychicky nemocného.

Osobnost – lze definovat jako relativně stabilní systém, komplex vzájemně propojených somatických a psychických funkcí, který determinuje prožívání, uvažování a chování jedince, a z toho vyplývající jeho vztah s prostředím. (Vágnerová, 2005)

Osobnost vyjadřuje odlišnost jedince od ostatních lidí. Odlišnost je vyjádřena individuálními i typologickými rozdíly.

Rys – psychická vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování a prožívání. Hovorově „povahová vlastnost“, např. vyrovnanost.

-je příznačný pro každého jedince, odlišuje ho od ostatních.

- v průběhu života je relativně stálý.

- některé osobnostní rysy jsou určovány převážně vrozenými předpoklady, jiné spíše

výchovou, společenským prostředím

Faktorová koncepce - např. Cattel, Eysenck, faktory prvního řádu, faktory druhého řádu

Typ – soubor rysů, které mají něco společného, např. extraverze – introverze, labilita - stabilita

Otázkou rozdílů mezi osobnostmi se zabývali již filozofové a lékaři v antickém Řecku.

Typologická koncepce

Řecký lékař Galenos formuloval teorii temperamentu, navázal na Hippokrata. Zdraví a nemoc závisí na vzájemném poměru jednotlivých složek v organismu. Správný poměr těchto složek se vyjadřoval lat. termínem temperamentum. Tak vznikly 4 typy: sangvinik – převládá krev, flegmatik – převládá hlen, cholerik – převládá žluč, melancholik- převládá černá žluč.

Rysové koncepce - charakterologie

Aristoteles a jeho žák Theofrastos. Všímali si jednotlivých vlastností – dnes bychom řekli rysů osobnosti. Některý z rysů je pro člověka nejcharakterističtější. Tak vznikly „charaktery“ – pokrytec, lakomec, chlubil, mrzout aj. Takový byl počátek rysové koncepce a to ve formě charakterologie.

Témata, do kterých materiál patří