Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • zrakové – např. dům, ve kterém bydlím

  • sluchové – hudební skladba

  • čichové – vůně jablka

  • chuťové – chuť jablka

  • pohybové – pracovní činnost

Paměťové (vzpomínkové) představy – vybavení z paměti obrazů, věcí či událostí, tak, jak jsme je dříve vnímali

Fantazijní představy – obrazy, které vytvářejí něco nového, co jsme nevnímali přesně v té podobě

FANTAZIE (obrazotvornost) – psychický proces, ve kterém vytváříme relativně nové představy

- není to však vytváření „z ničeho“ – základem je vždy naše zkušenost, vjemy a paměťové představy (ale značně pozměněné nebo zkombinované do takových celků, které se ve skutečnosti nevyskytují)

Rekonstrukční fantazie – vytváření představ podle slovního popisu, nebo schematického znázornění (např. při čtení knihy,technické výkresy, střihy)

Tvůrčí fantazie – vytváření nových představ (např. v umělecké tvorbě, v technických vynálezech)

  • bezděčná – představy se vybavují „samy“, (probíhá např. při snění v bdělém stavu nebo ve spánku)

  • záměrná – řídí se vědomým záměrem, cílem (např. představit si stroj podle výkresu)

Interindividuální rozdíly v představách a fantazii jsou značné. Velmi živé představy mají např. děti a umělci.

POZORNOST – psychický stav, projevující se soustředěním vnímání a dalších psychických procesů na jeden jev, popř. na jednu činnost

Typy:

  • bezděčná – je podmíněna změnou prostředí – např. nečekaným zvukem, světlem, silnými podněty

  • záměrná – slouží k realizaci dlouhodobé činnosti (např. učení), je závislá na cíli a volním úsilí

V průběhu dětství a mládí se prodlužuje doba pozornosti: 6–7 leté děti – vydrží 10-12 minut,

8-9 leté děti – 15-20 minut, 10-12 leté děti – 20 – 30 minut. Nutná je určitá úroveň pozornosti při vstupu do školy.

Ani v dospělosti není pozornost neomezená – mohlo by dojít k přetížení organismu

Vlastnosti:

1) výběrovost (selektivita) – člověk se dokáže soustředit na jeden objekt, jednu činnost, např. soustředím se na svou práci, i když si spolupracovníci povídají

2) distribuce (rozdělování) – pozornost je zaměřena na více činností, např. žena je schopna současně vařit, prát a povídat si. Je to díky tomu, že vaření a praní má zautomatizované

3) vigilita (přenášení pozornosti) – přenášení pozornosti z jedné činnosti na druhou – např. při řízení auta si s někým povídám, rozhovor přeruším, dostanu-li se do složitější dopravní situace, nebo např. pletení a sledování televize

4) kapacita (rozsah) – „magické číslo 7 “ tj. 7 + - 2 podněty současně (tedy 5 až 9 podnětů současně), pokud jsou však podněty verbální + zrakové – je kapacita pozornosti větší

5) stabilita (stálost)

Poruchy:

I u zdravých lidí:

Roztržitost – např. člověk vychází ze samoobsluhy s nákupním košíkem, nebo např. po ulici chodí s rozevřeným deštníkem i když už neprší (důvodem je to, že pozornost je obrácena do vnitřního světa, člověk se zabývá svými problémy)

Témata, do kterých materiál patří