Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
zrakové – např. dům, ve kterém bydlím
sluchové – hudební skladba
čichové – vůně jablka
chuťové – chuť jablka
pohybové – pracovní činnost
Paměťové (vzpomínkové) představy – vybavení z paměti obrazů, věcí či událostí, tak, jak jsme je dříve vnímali
Fantazijní představy – obrazy, které vytvářejí něco nového, co jsme nevnímali přesně v té podobě
FANTAZIE (obrazotvornost) – psychický proces, ve kterém vytváříme relativně nové představy
- není to však vytváření „z ničeho“ – základem je vždy naše zkušenost, vjemy a paměťové představy (ale značně pozměněné nebo zkombinované do takových celků, které se ve skutečnosti nevyskytují)
Rekonstrukční fantazie – vytváření představ podle slovního popisu, nebo schematického znázornění (např. při čtení knihy,technické výkresy, střihy)
Tvůrčí fantazie – vytváření nových představ (např. v umělecké tvorbě, v technických vynálezech)
bezděčná – představy se vybavují „samy“, (probíhá např. při snění v bdělém stavu nebo ve spánku)
záměrná – řídí se vědomým záměrem, cílem (např. představit si stroj podle výkresu)
Interindividuální rozdíly v představách a fantazii jsou značné. Velmi živé představy mají např. děti a umělci.
POZORNOST – psychický stav, projevující se soustředěním vnímání a dalších psychických procesů na jeden jev, popř. na jednu činnost
Typy:
bezděčná – je podmíněna změnou prostředí – např. nečekaným zvukem, světlem, silnými podněty
záměrná – slouží k realizaci dlouhodobé činnosti (např. učení), je závislá na cíli a volním úsilí
V průběhu dětství a mládí se prodlužuje doba pozornosti: 6–7 leté děti – vydrží 10-12 minut,
8-9 leté děti – 15-20 minut, 10-12 leté děti – 20 – 30 minut. Nutná je určitá úroveň pozornosti při vstupu do školy.
Ani v dospělosti není pozornost neomezená – mohlo by dojít k přetížení organismu
Vlastnosti:
1) výběrovost (selektivita) – člověk se dokáže soustředit na jeden objekt, jednu činnost, např. soustředím se na svou práci, i když si spolupracovníci povídají
2) distribuce (rozdělování) – pozornost je zaměřena na více činností, např. žena je schopna současně vařit, prát a povídat si. Je to díky tomu, že vaření a praní má zautomatizované
3) vigilita (přenášení pozornosti) – přenášení pozornosti z jedné činnosti na druhou – např. při řízení auta si s někým povídám, rozhovor přeruším, dostanu-li se do složitější dopravní situace, nebo např. pletení a sledování televize
4) kapacita (rozsah) – „magické číslo 7 “ tj. 7 + - 2 podněty současně (tedy 5 až 9 podnětů současně), pokud jsou však podněty verbální + zrakové – je kapacita pozornosti větší
5) stabilita (stálost)
Poruchy:
I u zdravých lidí:
Roztržitost – např. člověk vychází ze samoobsluhy s nákupním košíkem, nebo např. po ulici chodí s rozevřeným deštníkem i když už neprší (důvodem je to, že pozornost je obrácena do vnitřního světa, člověk se zabývá svými problémy)