Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- imaginativní procesy, představy a fantazie

- učení a paměť (viz. ot.č.8)

- myšlení spjaté řečí (viz. ot.č.6)

Kognitivní procesy jsou navzájem v těsné interakci.

Jsou také v interakci s ostatními procesy – emočními, motivačními a volními.

VNÍMÁNÍ – je psychický stav, který zachycuje to, co zrovna v daném okamžiku působí na naše smyslové orgány

Vnímání se uskutečňuje pomocí analyzátorů – analyzátor tvoří 3 části: receptor, dostředivá dráha a příslušné mozkové centrum. Analyzátor nám umožňuje získávat informace o vnějším světě i o stavech uvnitř těla.

Čití = činnost analyzátorů

Druhy vnímání: (rozlišují se především podle jednotlivých smyslových orgánů)

  • zrakové – umožňuje poznávat předměty i na značnou vzdálenost a s velkou přesností

- např. při psaní, čtení, kreslení a mnoha pracovních činnostech závisí regulace a

kontrola pohybů do značné míry na zraku

  • sluchové –poskytuje informace o předmětech také značně vzdálených, má výstražnou funkci

- mimořádný je význam pro vnímání řeči (poruchy sluchu ztěžují osvojení řeči)

  • čichové a chuťové - mají význam zej. v odlišování potravy od látek nevhodných,

nebezpečných

  • kožní analyzátor – vnímáme dotek, chlad, teplo, bolest

- slouží k obraně před nebezpečím

- umožňuje poznávat vlastnosti materiálů (hladký, drsný povrch,…)

  • pohybový (kinestetický) analyzátor – umožňuje vnímat polohu těla a kontrolovat pohyby

  • interoceptivní analyzátor – informuje o stavu vnitřních orgánů (zážitky hladu, sytosti,

nevolnosti, bolesti,…)

  • hmat – vnímání, které slučuje informace kožního a pohybového analyzátoru při ohmatávání

předmětů

Ve vnímání se rozlišují 2 druhy zážitků:

vjem – zobrazuje obraz předmětu (nebo procesu jako celku), tedy výsledek vnímání (např. vjem jablka)

počitek – obraz některého znaku vnímaného předmětu (např. počitek červené barvy, nakyslé chuti apod.) Počitky se obvykle u člověka nevyskytují izolovaně, ale jsou součástmi vjemů!!

Výběrovost vnímání – vnímání není pouhé pasivní reagování na všechno, co v určitém okamžiku působí na jedince. Člověk si z množství působících podnětů vybírá. To na co se soustřeďuje v daném okamžiku = figura, vše ostatní = pozadí. Vnímání se soustřeďuje na to, co je pro nás důležité, významné, co souvisí s našimi zájmy a potřebami.

Vnímání je spjato s IMAGINATIVNÍMI PROCESY – představami a fantazií

PŘEDSTAVA – názorný obraz něčeho, co v daném okamžiku nepůsobí na naše smyslové orgány, zakládá se na minulém vnímání

Představa – na rozdíl od vjemu: 1) je méně zřetelná

2) je obsahově chudší

3) je nepřesně lokalizovaná v prostoru

Představivost – je schopnost vytvářet představy, je předpokladem tvořivé činnosti

Druhy představ: (dovedeme si vybavit, co jsme vnímali zrakem, sluchem,…)

Témata, do kterých materiál patří