Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

USUZOVÁNÍ

= vyvozování závěrů z výchozích předpokladů

- využíváme induktivní a deduktivní myšlení

Induktivní usuzování – podílí se na něm generalizace a abstrakce

- pátráme po obecném pravidlu, vztahu (provádíme generalizaci)

- vyčleňujeme podstatné vlastnosti předmětů, jevů a přehlížíme nepodstatné

(provádíme abstrakci)

Deduktivní usuzování – vyvozujeme z obecných pravidel závěry o specifických případech

ROZHODOVÁNÍ – proces výběru mezi několika různými možnostmi

Škola některé způsoby uvažování podporuje a jiné příliš nerozvíjí – konvergentní x divergentní:

Konvergentní myšlení - směřuje určitou cestou k jedinému cíli, hledá pouze jednu správnou odpověď. Ve škole jsou děti za tuto strategii pozitivně hodnoceny a preferují ji pak i mimo ni. Ve svém volném čase se pak často věnují činnostem, jenž také spočívají v hledání jednoho správného řešení

Divergentní myšlení - důležité je podporovat, tvořivé myšlení, které postupuje různými směry, je pružné, má více nebo i neomezený počet řešení. Toto myšlení není školou příliš posilováno. Bývá přehlíženo, i přesto, že flexibilita a originalita jsou předpokladem úspěšných výkonů v budoucnosti. Mnohé děti sice mají k takovému způsobu uvažování sklony, ale jelikož za něj nejsou pozitivně hodnoceny a nikdo od nich nic podobného nevyžaduje, příliš se nerozvíjí. Děti si jej obyčejně spojují se zábavou, legrací, s něčím, co je nezávazné a nemá větší společenský význam. Vlastní zkušeností došly k názoru, že to, co je hodnotné, je předem dáno nějakou autoritou a je jen třeba se to naučit.

Vývoj myšlení - Kognitivní vývoj

Kognitivní vývoj a utváření pojmů popsal Jean Piaget (1896 – 1980)

- teorie založená na zrání, vysvětluje, jak si děti vytvářejí pojmy

- dítě prochází fázemi vývoje až k nejvyšší formě, postupně se vyvíjí

  1. stádium – senzomotorické období (0 – 2 roky)

  2. stádium – předoperační období (2 – 7 let)

předpojmové, symbolické (2 – 4 roky), názorné, intuitivní (4 – 7 let)

  1. stádium – konkrétních logických operací (7 – 11 let)

  2. stádium – formálních operací (od 12 let)

Senzomotorické období

- jde o období primárního rozvoje poznávacích procesů. Jeho označení vyplývá ze skutečnosti, že poznávání malého dítěte je závislé na smyslovém vnímání a motorických dovednostech (tj. manipulaci s poznávanými objekty). Poznávání a učení probíhá na úrovni konkrétního kontaktu s reálným světem.

Předoperační období

předpojmové, symbolické

Dítě užívá symboly k označování objektů nebo činností, aniž by objekty muselo vidět nebo činnost skutečně provádět.

Symbolické myšlení se projevuje v dětské hře – např. dítě krmí panenku kamínky, které představují bonbony. Jasně si při tom uvědomuje, že kamínek symbolizuje bonbon a bonbon je symbolizován.

Témata, do kterých materiál patří