Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Verbální inteligence – je spjata s levou hemisférou
Nonverbální inteligence – je spjata s pravou hemisférou – nonverbální schopnosti = člověk si umí představit a pracovat s názornými obrazy, schématy apod.
Odlišná úroveň rozvoje jednotlivých speciálních složek inteligence ovlivňuje výkon žáků v jednotlivých učebních předmětech, na školách různého zaměření, v dospělosti v různých profesích.
Ke zjišťování obecné inteligence i její struktury (úrovně jejich jednotlivých složek) se užívají inteligenční testy.
Obecná inteligence se vyjadřuje hodnotou intel. kvocientu IQ = poměr mezi MV (mentálním věkem) a FV (fyzickým, chronologickým věkem).
Stern:
MV
IQ = ----- x 100
FV
např. dítě, kterému je 10 let (FV = 10) vyřešilo úlohy odpovídající výkonu 12,5 roku (MV = 12,5)
12,5
IQ = ----- x 100 = 125
10
Toto zjišťování inteligence je však nepřesné u dospívajících a dospělých!
Statistické metody umožnily vyjádření úrovně inteligence srovnáním výkonu jedince s rozsáhlou populací, ve které jsou rozlišena jednotlivá pásma inteligence.
Průměrná inteligence = 100 bodů
Vysoký nadprůměr = IQ 140 a více – výskyt v populaci je 2,5 %
Nadprůměr = IQ 120 – 139 – výskyt v populaci je 6 %
Lehký nadprůměr = IQ 110 – 119 – výskyt v populaci je 16 %
Průměr = IQ 90 – 109 – výskyt v populaci je 50 %
Lehký podprůměr = IQ 80 – 89 – výskyt v populaci je 16 %
Hraniční pásmo defektu = IQ 70 – 79 – výskyt v populaci je 7 %
Lehká mentální retardace = IQ 69 – 50
Středně těžká mentální retardace = IQ 49 – 35
Těžká mentální retardace = IQ 34 – 20
Hluboká mentální retardace = IQ 19 – 0
Lépe je vymezovat pásmo např. lehký průměr než IQ 85, a to z toho důvodu, že vyšetření IQ může být zkresleno např. únavou, zdravotním stavem, nízkou motivací, trémou apod.
Druhy inteligence:
E.L. Thorndike
Teoretická (abstraktní) – schopnost rozumět a umět zacházet se slovními či jinými symboly
Praktická (konkrétní) – schopnost rozumět a zacházet s věcmi
Sociální – schopnost rozumět lidem a umět jednat s lidmi
R.B.Cattel
Fluidní (tekutá)– je nezbytná pro zvládání úkolů, které vyžadují přizpůsobení novým podmínkám a situacím. Je determinována především geneticky, je vrozená, jejího rozvinutí dosahuje jedinec okolo 14 let.
Krystalická – je zformována převážně zkušeností, výchovou, praxí a dalším vzděláváním. Může se rozvíjet i v dospělosti.
H. Gardner – Teorie rozmanitých inteligencí
1) Lingvistická (jazyková) inteligence
- zahrnuje schopnost rozumět řeči, mluvit, číst a psát
- u spisovatelů
2) Logicko–matematická inteligence
- projevuje se při vědeckém myšlení zejména při řešení logických hádanek, problémů, odvozování důkazů a provádění výpočtu
- u filozofů a matematiků
3) Prostorová inteligence