Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- projevuje se dobrou orientací v prostoru a snadným vytvářením vizuálních představ

- architekti, orientační běžci a navigátoři na moři

4) Muzikální, hudební inteligence

- uplatňuje se při zpěvu, komponování, dirigování či hře na hudební nástroj

- u dirigentů, hudebních virtuosů a skladatelů

5) Tělesně pohybová (kinetická) inteligence

- je schopnost užívat své tělo nebo jeho části k provádění cílevědomých a obratných pohybů

- tanečníci, sportovci, chirurgové

6) Intrapersonální inteligence

- se projevuje jako schopnost rozumět sobě samému, chápat své myšlenky, emoce a činy

- lidé s vysokou úrovní této schopnosti rozumí druhým lidem a mezilidským vztahům

- psychoterapeuti, učitelé

D. Goleman

Emocionální inteligence (EQ)

- sebedůvěra

- motivace vlastního jednání

- vytrvalost

kontrola impulsů

regulace nálad

empatie

optimismus

J. D. Mayer a P. Salovey považují za nejdůležitější 5 emočních schopností:

Kontrola vlastních emocí

Poznávání vlastních emocí

Poznávání emocí druhých

Sebemotivace

Zvládání sociálních vztahů, tedy sociální obratnost

Sociální inteligence

Je determinována:

Interpersonální kompetencí

Umění jednat s lidmi

Řídit je a vést

Zvládat složité sociální situace

Mentální retardace

MR – je vývojová porucha integrace psychických funkcí, která postihuje ve všech složkách jeho osobnosti – duševní, tělesné, sociální

MR – je stav charakterizovaný celkovým snížením intelektových schopností, které v sobě zahrnují schopnost myslet, učit se a přizpůsobovat se svému okolí. Je to stav trvalý.

MR – může vzniknout poškozením mozku, genetickými vadami, nemocemi a poškozením v období prenatálním, perinatálním i postnatálním (asi do 2 let života dítěte). Může však také vzniknout nedostatečnou, zanedbávající výchovou v rodině, nedostatečně podnětným sociálním prostředím.

Dělení MR:

1) Podle stupně:

  • Lehká MR = IQ 69 – 50

  • Středně těžká MR= IQ 49 – 35

  • Těžká MR = IQ 34 – 20

  • Hluboká MR= IQ 19 – 0

  • Jiná MR – MR nelze přesně určit pro přidružená postižení (smyslová, tělesná, poruchy chování, autismus)

  • Nespecifická MR – je určeno, že jde o MR, ale pro nedostatek znaků nelze jedince přesně zařadit

2) Podle chování

  • Typ eretický – nepokojný, dráždivý, instabilní

  • Typ torpidní – apatický, netečný, strnulý

  • Typ nevyhranění – procesy vzruchu a útlumu jsou relativně v rovnováze

3) Podle doby vzniku

  • Vrozená MR (dříve oligofrenie)

  • Získaná MR (demence) – po 2 roce života dojde k zastavení normálního mentálního vývoje (příčiny např. encefalitida, meningoencefalitida, úrazy mozku,….)

  • Stařecká demence

  • Sociálně podmíněná MR (dříve pseudooligofrenie) – není způsobena poškozením CNS, ale působením vnějšího prostředí – nedostatečnou stimulací prostředí dítěte, výchovnou zanedbaností, sociokulturním znevýhodněním. Sociální faktory mohou snížit IQ o 10 až 20 bodů (většinou jde o pásmo lehké MR). Není to stav neměnný, při změně nepodnětného prostředí a vlivem vhodného výchovného působení může dojít ke zlepšení stavu.

Témata, do kterých materiál patří