Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

názorné, intuitivní

Dítě začíná uvažovat v pojmech, které vznikají na základě vystižení podstatných podobností. Dítě začíná chápat, že některé předměty může pojmenovat společným názvem – např. stromy, hračky, apod.

Myšlení předškolního dítěte ještě nerespektuje zákony logiky - je „prelogické“, a tudíž je nepřesné, má mnohá omezení. Dětské uvažování ulpívá na zjevné podobě světa.

Centrace – dítě se soustředí (ulpívá) pouze na jeden znak (obvykle vizuálně nápadný) a přehlíží ostatní méně výrazné, i když mnohdy významnější znaky

Např. naplníme-li dvě stejné sklenice tekutinou – dítě vidí, že je v nich stejně, pak obsah jedné přelijeme do úzké vysoké sklenice - dítě tvrdí, že je v ní „víc“ tekutiny pouze proto, že její hladina je výše.

Egocentrismus – dítě není schopno vidět svět jinak, než ze sebestředného, subjektivního hlediska. Děti si ještě nedokáží uvědomit, že mohou být i jiná hlediska, než jejich vlastní.

Např. když dítě nechce, aby je někdo jiný viděl, zakrývá si rukama oči

nebo např. 4leté dítě odpoví kladně na otázku zda má bratra, avšak na otázku, zda-li má jeho bratr sourozence odpoví záporně. Dle jeho názoru nemá, protože v rodině žádné další dítě není (sebe vynechá).

Ireverzibilita – nechápe vratnost různých proměn. Změnu situace chápe jako definitivní. Např. nechápe, že pokud vezmeme z talíře dva koláče, zbude jich určitý počet. Když je dáme zase zpátky na talíř, koláčů bude stejně jako na začátku.

Stadium konkrétních logických operací

- v období vstupu do školy začínají děti uvažovat jiným způsobem. Začínají respektovat základní zákony logiky a jejich myšlení je vázané na konkrétní skutečnost. Myšlení operuje s představami a symboly, které mají jednoznačný, konkrétní obsah.

Decentrace – je opakem sebecentrace. Znamená schopnost posuzovat skutečnost podle více kritérií, brát v úvahu různé souvislosti a vztahy. Dítě si začíná uvědomovat, že lidé mohou mít různé názory, dokáže se dívat na svět očima někoho jiného.

Konzervace (zachování) vědomí trvalosti. Znamená pochopit podstatu určité skutečnosti a dále rozeznat její totožnost za jiných okolností. Např. sestavíme dvě řady bonbonů o stejném počtu a délce, pak jednu z nich roztáhneme, aby byla delší než druhá a zeptáme se dítěte, kde je jich víc, dítě však již pochopí, že je bonbonů stejně.

Reverzibilita (zvratnost) - chápání vratnosti různých proměn, logických operací. Změna situace už není chápána jako definitivní. Např. vezmeme-li z talíře dva koláče, zbude jich určitý počet. Když je dáme zase zpátky na talíř, koláčů bude stejně jako na začátku.

Stadium formálních operací - Dospívající jsou již schopni uvažovat i hypoteticky, aniž by k tomu potřebovali konkrétní zkušenost. Uvažují již o různých možnostech, dokonce i těch které reálně neexistují. Nový způsob myšlení – abstraktní myšlení (je také předpokladem pochopení látky mnoha vyučovacích předmětů např. v matematice, fyzice). Dospívající mají potřebu i schopnost uvažovat abstraktně o tom, co by mohlo nebo mělo být.

Témata, do kterých materiál patří