Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Tvořivost (kreativita)
- je soubor vlastností a dalších osobních předpokladů (vědomostí, dovedností, motivů a postojů), které umožňují tvůrčí činnost, popřípadě tvůrčí řešení problémů
tvůrčí činnost – taková činnost, jejímž výsledkem je něco nového
tvůrčí řešení problémů – přináší nějaký nový výsledek. Řešiteli nebyla k dosažení výsledku známa cesta, schéma řešení, nestačil rutinní postup!
Tvůrčí řešení závisí do značné míry na shromáždění rozsáhlých zkušeností, na silné motivaci a vytrvalé práci, vědomostech, dovednostech, zkušenostech a motivaci.
Tvořivost v sobě zahrnuje schopnosti, včetně inteligence, ale nevyčerpává se jimi.
Vztah úrovně obecné inteligence a kreativity není statisticky významný! (osobnost s nadprůměrnou inteligencí nemusí být zároveň vysoce kreativní, v kreativitě ji může předstihnout osobnost s nižší úrovní obecné inteligence)
Tvořiví jedinci mají rozvinuté divergentní myšlení.
Osoby s tvořivostí:
nemají vyšší obecnou inteligenci
mají široké mnohostranné zájmy
rodiče tvořivých dětí – kladný citový vztah, důvěra, otevřenost, střední výchovné řízení – bez krajní přísnosti nebo liberálnosti
ve škole často vynikají jen v předmětech, o které se zajímají
mají rozvinuté divergentní myšlení
Charakteristika tvořivé činnosti: Novost, Originalita, Užitečnost
Přínos- Tvůrčí výkon:
- má 4 stádia:
1) Příprava (explorace) – soustředění se hlavně na otázku, zda určitý problém stojí za zkoumání
2) Inkubace (zrání) – v jejím průběhu se o problému přemítá, často na podvědomé úrovni
3) Inspirace (iluminace, fáze vhledu) – možné řešení problému náhle vstoupí do vědomé mysli -např. nápady ke knize
4) Verifikace (ověření) – ověřuje se správnost řešení, nebo se nápady zkoušejí na papíře či na malířském plátně
5) Uskutečňování
8. Učení a paměť. Druhy učení (habituace, senzibilizace, klasické podmiňování, instrumentální podmiňování, vtištění, explorační chování, sociální učení). Teorie učení. Zákony učení. Transfer a interference. Druhy paměti (ultrakrátká, krátkodobá, dlouhodobá, explicitní vs. implicitní).
UČENÍ – bývá často spojováno se školou a se školním vzděláváním, ale v psychologii je chápáno šířeji. Je to celoživotní proces.
Učení je získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu jeho života. „Vše co není vrozené je naučené!“ (Čáp)
Učení může být:
záměrné – uvědomujeme si je (např. ve škole nebo při sebevzdělávání)
bezděčné – bez záměru (např. při hře, při práci, při každodenních činnostech)
Výsledky učení jsou:
Vědomosti - soustavy informací (představ a pojmů), které si člověk osvojil (Čáp)
- učením osvojené poznatky
- konkrétní zapamatované poznatky, fakta, informace, pojmy, poučky pravidla