Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. zapamatování (vštípení) – uložení do paměti

  2. uchování (retence)

  3. vybavení (reprodukce)

Druhy paměti:

Logická

Mechanická

Bezděčná

Záměrná

Ultrakrátká (= smyslová) – pamětní stopa zmizí za 1 sekundu – u vizuální informace, u sluchových informací – několik sekund

- je to senzorická paměť, na krátkou dobu si uchovává informace přicházející ze smyslů

- např. na semaforu svítí červená – tato informace se přesune do krátkodobé paměti, poté, co si uvědomíme význam – že je to varovný signál

Krátkodobá – slouží nám k podržení informací, které aktuálně potřebujeme ke svým psychickým aktivitám

- jen několik minut-např.si zapamatuji tel.číslo přečtené ze seznamu jen do doby než jej vytočím

Dlouhodobá - slouží k uskladnění obrovského množství informací, k tomu, co si budeme (chceme) zapamatovat delší dobu

Dlouhodobá paměť se dělí na:

Explicitní- vzpomínky na různé životní události a faktické znalosti o světě

Vyhledáváme v ní odpovědi na otázky typu:Kdo byl 1. prezidentem Československé republiky? Jak se řekne anglicky kočka? Jak jsem oslavila svoje 18. narozeniny?

Implicitní – obsahuje především:

  • automatizované senzomotorické dovednosti – chůze, běh, jízda na kole, plavání

  • automatizované percepčně – motorické dovedn. - hra na hudební nástroj, psaní na PC

  • automatizované kognitivní operace a postupy – např. gramatická pravidla či elementární matematické operace

9. Emoce a temperament. Aspekty emočních procesů a stavů. Teorie emocí. Klasifikace emocí. Teorie temperamentu.

Emoce – psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky činnosti jedince. Hodnocení se přitom řídí našimi potřebami, cíli, osobním významem.

Aspekty emočních procesů a stavů

- emoce jsou vrozené, vznikají spontánně, nelze je zásadním způsobem ovlivnit, lze je pouze regulovat a potlačovat

- citová polarita – mnoho emocí tvoří protikladné dvojice – např. radost x smutek

- citová polarita souvisí s citovou ambivalencí – člověk zároveň zažívá protikladné emoce k témuž objektu (každý lidský vztah je do určité míry ambivalentní)

Emoční prožitky jsou spojené s fyziologickými reakcemi, tyto reakce zajišťuje autonomní nervový systém:

  • aktivace sympatiku – vede ke: zrychlení srdeční činnosti a dýchání, k silnějšímu svalovému prokrvení, ke glykémii (tj. k mobilizaci energetických zásob). Sympatikus je aktivován tehdy, jestliže člověk potřebuje být připraven zvládnout větší zátěž. Uvolňuje energii, která může být tímto způsobem využita (fylogeneticky šlo buď o její využití v boji s nepřítelem, nebo k úniku předním)

  • aktivace parasympatiku – vede k: útlumu fyziologických procesů – např. ke zpomalení srdeční činnosti a dýchání, k poklesu svalového tonu. Děje se tak tehdy, když člověk neočekává, že by byl schopen situaci zvládnout, např. převáží-li pocit bezmoci a beznaděje.

Témata, do kterých materiál patří