Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Dovednosti – způsobilost člověka k provádění určité činnosti
učením získaná dispozice pro vykonávání určité činnosti (např. čtení, psaní, kreslení, plavání, jízda na kole, lyžování, chůze, …)
- dovednosti se dosahuje učením a výcvikem
Návyky – zautomatizované způsoby chování
- opakováním získaný sklon, bez potřeby vědomé kontroly
Druhy učení: (dle Plhákové, 2007)
1. Habituace (přivykání) - je u zvířat i u lidí
u zvířat: např. lovecký pes se zprvu lekne každého zatroubení lesního rohu či pušky, ale postupně si jich přestává všímat, nebo např. srny se přestanou bát strašáků na poli
u lidí: např. jsme nuceni přespat u známých v cizím panelovém bytě – je tam hluk, nechápeme, jak tam mohou spát, ale oni si přivykli, nebo např. když si žena zvykne na chrápání partnera
ignorovat podnět – chrápání, tikot hodin…..
2. Senzibilizace (zcitlivění) - opakované působení určitého podnětu vede k postupnému narůstání reakce vůči tomuto podnětu
- opakem habituace je senzibilizace - nárůst vnímavosti vůči určitým podnětům. Např. negativní zkušenost s do té doby ignorovaným podnětem (člověk omylem spolkne mouchu) vyvolá napříště mnohem silnější reakci (vyvine se fobie).
3. Klasické podmiňování - organismus se učí, že dvě události následují za sebou, a to nezávisle na jedincově aktivitě
I. P. Pavlov – pokusy se psy – po rozsvícení žárovky už věděli, že bude následovat potrava a začali slintat - reflexní teorie – učení je řetězec podmíněných reflexů
Pavlovovy experimenty
pes (na slinné žláze má nádobku, aby bylo možno zjistit množství slin) je přiveden před nádobu
experimentátor rozsvítí světlo
do misky je vydáno maso a světlo zhasne, pes sliní
v tomto případě je slinění nepodmíněnou reakcí NR, na které se proces učení nepodílí
maso je nepodmíněným podnětem NP
pokus se mnohokrát opakuje, aby bylo možno zjistit, jestli si pes spojil světlo s jídlem, rozsvítí experimentátor světlo, ale jídlo psu nedá > pokud pes sliní, spojil si tyto události
pak je toto slinění podmíněnou reakcí PR a světlo je podmíněným podnětem PP
pes byl naučen - napodmiňován - spojit si jídlo se světlem a reagovat na ně
4. Instrumentální podmiňování
- organismus se učí, že po jeho určitém chování bude následovat určitá událost
- jde o učením metodou pokus-omyl
E. L. Thorndike – pokusy s kočkou – Hladová kočka je v problémové skříňce. Leží před ní potrava, dostane se k ní jen vhodným pohybem – např. stisknutím páčky, k tomu dojde náhodně po větším počtu chybných pohybů, učení pokusem a omylem, upevňuje se opakováním a odměnou.
- reakce asociované odměnami –mají tendenci se opakovat
- reakce asociované tresty – mají tendenci se neopakovat, utlumují se
5. Vtištění (imprinting)
- probíhá v raném dětství – senzitivní, kritická vývojová fáze