Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- např. u ptáků – Jestliže člověk pečuje o čerstvě vylíhlé house, tak je pak všude následuje. Toto chování je pak po 24 hodinách nevratné, i když je vrátíme na několik dnů až týdnů mezi housata. V senzitivní vývojové fázi se mládě fixuje na pohybující se objekt, který je v daném okamžiku v jeho blízkosti. U ptáků slouží vtiskování především k zapamatování rodiče.
6. Explorační chování
- lze předpokládat, že explorační chování je evolučním předchůdcem lidské hravosti a zvídavosti
- u zvířat k němu dochází při přezkoumávání prostředí a neznámých předmětů, když jim nehrozí žádné nebezpečí - např. mladý havran, konfrontovaný s předmětem, který nikdy neviděl, zkouší prakticky celý inventář svých projevů: zkoumá objekt jako lupiče, jako nebezpečnou kořist, jako mrtvou kořist, kterou je potřeba roztrhat na kusy, potom jako potravu, kterou je potřeba ochutnat a schovat apod. Havran však nebyl hladový, protože kdyby byl, tak by si nedovolil explorační chování.
7. Sociální učení
- např. novorozenec napodobuje již brzy co vidí u dospělých např. špulí ústa, vyplazuje jazyk
- napodobování modelu – děti se mnohem více řídí tím, co děláme, než tím, co říkáme – vzor chování má na děti větší vliv než naše moudrá ponaučení
Vyšší formy učení
Senzomotorické učení - osvojování pohybových návyků probíhající cestou cvičení. Na počátku stojí vytvoření si zrakové představy o koordinaci dílčích pohybů, daná představa je pak reálným chováním naplňována (např. chůze, zákl. hygienické návyky, sebeobsluha).
Některé činnosti však musí být opakovány, aby motorická dovednost mohla být zvládnuta. Výsledkem jsou pohybové návyky, jejichž provádění je v různé míře uvědomováno. Tím jsme schopni se naučit řídit automobil, psát na stroji, atd.
Kognitivní učení – rozvíjení schopnosti adaptace jedince prostřednictvím zdokonalování poznávacích procesů, zejména myšlení. Na základě získaných a předaných informací se utváří tzv. kognitivní mapy.
Sociální učení – směřuje k osvojení sociálních pozic a rolí přiměřených věku, k orientaci v základních společenských normách a hodnotách regulujících mezilidské chování.
přímé sociální učení – řízená forma osvojování
imitace – neboli nápodoba se týká toho chování druhých lidí, u kterého pozorujeme, že bývá odměněno.
Identifikace – ztotožnění se s druhým. Neznamená pouze převzetí rejstříku chování vzoru, ale i osvojení si jeho postojů, hodnot atd.
Teorie učení ??????????
Zákony učení:
1) ZÁKON MOTIVACE
vnitřní / vnější
- vnitřní – zájem, potřeba, vlastní uspokojení
- vnější - vliv vnějších činitelů
pozitivní – odměna, pochvala
negativní - tresty
- vnitřní motivace je hodnotnější než vnější