Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
.2) ZÁKON ZPĚTNÉ VAZBY
Zpětná vazba: Rozumíte tomu? Kdo nerozumí? Čemu rozumíte jen částečně? Znovu vysvětlit a pokračovat.
Slouží k informování žáka i učitele o pokračování a výsledku učení. Rozbor chyb je také zpětná vazba.
Nezafixovat chybu
Kontrola učitelem
Kontrola spolužákem
Sebekontrola
3) TRANSFER A INTERFERENCE
Transfer – přenos z dříve naučeného na nově naučené
Interference – rušení, negativní transfer
Proaktivní – negativní vliv na následující učivo (např. první jazyk angličtina, pak se učím němčinu)
Retroaktivní – negativní vliv na dříve naučené
Transfer:
specifický – přenos naučených činností, poznatků na podobné činnosti (matematika –fyzika, angličtina – němčina)
nespecifický – přenos obecných principů, postupů na jiné oblasti (filozofie-matematika,
bilaterální – u párových orgánů, činnosti z pravé ruky na levou,…
Při vyučování maximálně využít transfer a odstranit interferenci:
Zdůraznit podobnosti a upozornit na rozdíly!
Srovnávat starou a novou činnost, jejich shody a rozdíly, co přenést z dřívější činnosti, kde jsou chyby. (využití ukázky, slovního výkladu, rozboru žákovy vlastní činnosti,…)
4) ZÁKON OPAKOVÁNÍ
Opakováním se posílí spojení mezi podnětem a reakcí. (Thorndike)
Opakovat aktivně a využít pozitivního transferu
Rozvrhnout opakování v čase
Zapojit nejvyšší psychické funkce (hlavní myšlenky, strukturu)
Respektovat psychohygienické zásady (přestávky, střídání činnosti,…)
Opakování by mělo následovat co nejdříve po prvním naučení (nejlépe opakovat do 24 hodin) Jedinec zapomíná nejvíce v průběhu prvních několika hodin (viz. Ebbinghaus – křivka zapomínání). Pokud uplyne delší doba, pak nedochází k opakování, ale k opětovnému učení.
Látku promýšlet, ne opakovat mechanicky. Rozložit opakování v čase – rozdělit na kratší časové úseky oddělené přestávkami a jinou činností, než opakování soustředěné (význam přestávek a aktivního odpočinku). Doporučuje se věnovat více času prvnímu učení, další opakování mohou být již kratší. Nejúčinnější je, pokud přestávky mezi jednotlivými opakováními rostou v aritmetické řadě (postupně po 2, 4, 6, …dnech – stále větší rozestupy)
PAMĚŤ
- umožňuje zachytit, zapamatovat, uchovat a vybavovat minulé zkušenosti, vědomosti a jiné množství informací.
-jedná se o jakési "skladiště" informací
-paměť je neomezená a lze ji cvičit.
-závisí na syntéze bílkovin, DNA, RNA, glykoproteinů a dostatku neurohormonů
-záleží také na stáří mozku –počtu dendritů a synapsí.
-souvisí s učením (paměť je základnou učení) a s emocemi (příjemnými nebo nepříjemnými)
- je základním předpokladem schopnosti učit se
- je to schopnost zaznamenávat životní zkušenosti
má 3 fáze: