Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Základem rozvoje schopností jsou vlohy.

Vloha - vrozená anatomicko-fyziologická zvláštnost (dispozice) organismu.

- biologický, vrozený předpoklad pro rozvinutí schopností

Schopnosti -vlastnosti, které umožňují člověku naučit se určitým činnostem a dobře je vykonávat

Schopnosti se mohou a nemusí rozvíjet v závislosti na tom, v jakém je člověk sociálním prostředí, jak kvalitní výchovy a vzdělání se mu dostane, co on sám pro rozvoj svých schopností udělá.

Druhy schopností:

  • verbální (slovní porozumění a myšlení)

  • numerické (početní)

  • prostorové (schopnosti prostorových představ, názorného řešení problémů)

  • paměťové

  • percepční (schopnosti dobře vnímat, rozlišovat barvy, zvuky)

  • umělecké (literární, hudební, výtvarné, dramatické)

  • sportovní

  • sociální (schopnosti k sociální percepci, komunikaci)

  • kognitivní –schopnosti účastnící se poznávání, učení a řešení problémů – souhrnně se označují termínem inteligence

Rozlišujeme termíny:

Nadání – souhrn dobře rozvinutých schopností pro určitou oblast lidské činnosti (např. nadání pro matematiku, jazyky, určitou oblast umění,…)

Talent – označuje zvlášť vysoký až výjimečný stupeň schopností či nadání. Člověk v určité oblasti podává vynikající výkony, které se mohou jevit jako výjimečné ve srovnání s běžnou populací.

Genialita – mimořádně rozvinutý talent, který umožňuje vytvářet vrcholná díla

Někteří autoři mezi pojmy talent a genialita nerozlišují.

Se schopnostmi souvisí vědomosti, dovednosti a návyky. Rozvíjejí se na základě schopností.

To však není bez zpětného vlivu – když si jedinec osvojuje vědomosti, dovednosti a návyky, podporuje tím také rozvoj svých schopností.

Vědomosti - soustavy informací (představ a pojmů), které si člověk osvojil (Čáp)

- učením osvojené poznatky

- konkrétní zapamatované poznatky, fakta, informace, pojmy, poučky pravidla (Koh.)

Dovednosti – způsobilost člověka k provádění určité činnosti

učením získaná dispozice pro vykonávání určité činnosti (např. čtení, psaní, kreslení, plavání, jízda na kole, lyžování, chůze, …)

- dovednosti se dosahuje učením a výcvikem

Návyky – zautomatizované způsoby chování

- opakováním získaný sklon, bez potřeby vědomé kontroly

Inteligence – je označením pro soubor kognitivních (poznávacích) schopností, účastnících se poznávání, učení a řešení problémů

V užším slova smyslu (a v běžné řeči) je také označením pro míru těchto schopností.

Rozlišuje se:

Obecná inteligence – celková schopnost učit se a řešit problémy

Speciální intelektové schopnostiverbální

nonverbální

numerické, atd.

V praxi je důležité znát jak obecnou inteligenci jedince, tak její specifikaci do jednotlivých oblastí. Rozlišuje se hlavně mezi verbální a nonverbální inteligencí.

Témata, do kterých materiál patří