Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Základem rozvoje schopností jsou vlohy.
Vloha - vrozená anatomicko-fyziologická zvláštnost (dispozice) organismu.
- biologický, vrozený předpoklad pro rozvinutí schopností
Schopnosti -vlastnosti, které umožňují člověku naučit se určitým činnostem a dobře je vykonávat
Schopnosti se mohou a nemusí rozvíjet v závislosti na tom, v jakém je člověk sociálním prostředí, jak kvalitní výchovy a vzdělání se mu dostane, co on sám pro rozvoj svých schopností udělá.
Druhy schopností:
verbální (slovní porozumění a myšlení)
numerické (početní)
prostorové (schopnosti prostorových představ, názorného řešení problémů)
paměťové
percepční (schopnosti dobře vnímat, rozlišovat barvy, zvuky)
umělecké (literární, hudební, výtvarné, dramatické)
sportovní
sociální (schopnosti k sociální percepci, komunikaci)
kognitivní –schopnosti účastnící se poznávání, učení a řešení problémů – souhrnně se označují termínem inteligence
Rozlišujeme termíny:
Nadání – souhrn dobře rozvinutých schopností pro určitou oblast lidské činnosti (např. nadání pro matematiku, jazyky, určitou oblast umění,…)
Talent – označuje zvlášť vysoký až výjimečný stupeň schopností či nadání. Člověk v určité oblasti podává vynikající výkony, které se mohou jevit jako výjimečné ve srovnání s běžnou populací.
Genialita – mimořádně rozvinutý talent, který umožňuje vytvářet vrcholná díla
Někteří autoři mezi pojmy talent a genialita nerozlišují.
Se schopnostmi souvisí vědomosti, dovednosti a návyky. Rozvíjejí se na základě schopností.
To však není bez zpětného vlivu – když si jedinec osvojuje vědomosti, dovednosti a návyky, podporuje tím také rozvoj svých schopností.
Vědomosti - soustavy informací (představ a pojmů), které si člověk osvojil (Čáp)
- učením osvojené poznatky
- konkrétní zapamatované poznatky, fakta, informace, pojmy, poučky pravidla (Koh.)
Dovednosti – způsobilost člověka k provádění určité činnosti
učením získaná dispozice pro vykonávání určité činnosti (např. čtení, psaní, kreslení, plavání, jízda na kole, lyžování, chůze, …)
- dovednosti se dosahuje učením a výcvikem
Návyky – zautomatizované způsoby chování
- opakováním získaný sklon, bez potřeby vědomé kontroly
Inteligence – je označením pro soubor kognitivních (poznávacích) schopností, účastnících se poznávání, učení a řešení problémů
V užším slova smyslu (a v běžné řeči) je také označením pro míru těchto schopností.
Rozlišuje se:
Obecná inteligence – celková schopnost učit se a řešit problémy
Speciální intelektové schopnosti – verbální
nonverbální
numerické, atd.
V praxi je důležité znát jak obecnou inteligenci jedince, tak její specifikaci do jednotlivých oblastí. Rozlišuje se hlavně mezi verbální a nonverbální inteligencí.