Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

9) Poruchy hlasu

10) Kombinované vady a poruchy řeči

Kognitivní styl

- způsob poznávání, výběr, vnímání, třídění, ukládání a kódování přijímaných podnětů a informací

- je individuální – vychází z předchozího učení a zkušeností, má vrozený základ

- je charakterizován osobním tempem a zaměřením na přesnost

- postupy, které člověk používá v učebních situacích

Dimenze:

  • Přesnost - přibližnost – „přesné“ děti - vyčkávají s vyslovením hypotézy déle než je to nutné, získávají informaci postupně, „přibližné“ děti - se rozhodují příliš rychle

  • Uvážlivost - impulzivnost – „uvážlivé“ děti - dělají méně chyb, neboť mají silnou touhu už napoprvé odpovědět správně, „impulzivní“ děti – „střílejí“ odpovědi s nadějí, že jedna z nich bude správná

  • Závislost na poli - nezávislost na poli = (Globálnost - analytičnost) – „globální“ děti mají problém odlišit podstatné od nepodstatného (mají horší výsledky v analytických položkách IQ testu), „analytické“ děti – dokáží odlišit podstatné od nepodstatného

Jiné dělení – Gregoric:

  • Konkrétní styl – zabývá se fyzickým, hmatatelným světem

  • Abstraktní styl – dává přednost světu pojmovému, nehmatatelnému

  • Namátkový styl – má sklon uspořádávat svět nelineárně

  • Postupný styl – má sklon uspořádávat svět krok za krokem – lineárně, nebo větvením

Učební styl

- obdobný postup, který člověk používá v různých učebních situacích

- individuální způsob osvojování poznatků

- do jisté míry závisí na obsahu

- je ovlivňován osobnostními charakteristikami žáka

- vzniká na vrozeném základě (kognitivní styl) a rozvíjí se spolupůsobením vnějších (motivačních, emocionálních, sociálních) a vnitřních vlivů

Typy učebních stylů - podle dominantního smyslu

  • Sluchově – mluvní – žáci se učí tím, že co slyší, musí si ještě přeříkat a probrat v rozhovoru s učitelem, spolužáky nebo rodiči

  • Zrakový – učí se opisem základních částí učiva do sešitů, nebo vlastní poznámky, má pro ně význam přehledně napsané a utříděné učivo, mapy, grafy, schémata, obrázky v učebnicích, zrakový učební styl má většina školáků, obzvlášť v mladším školním věku

  • Hmatový a pohybový – nejlépe se učí na konkrétních věcech, musí si předmět vzít do ruky, ohmatat si ho, zkusit si, jak funguje

  • Slovně pojmový – pamatuje si věci spíše podle jejich souvislostí s jinými věcmi a částmi školního učiva

Typy učebních stylů

  • Povrchový – mechanické učení (pasivní – malé úsilí, aktivní – velká snaha)

  • Utilitaristický – získat co nejlepší známku, uspět jakýmkoli způsobem (i podvádění, zalíbit se)

  • Hloubkový – porozumět učivu, hluboký zájem o učení

7. Schopnosti (klasifikace, vlohy a schopnosti). Inteligence (vymezení, teorie, druhy, její stimulace). Poruchy vývoje intelektových funkcí (intelektová deteriorace, snížená intelektová výkonnost v rámci mentální retardace). Kreativita.

Témata, do kterých materiál patří