Kabrhel OPD
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
v 17. a 18. století, racionální pojetí umožňuje nové chápání staré filozofie: „přirozeným právem je
ideální právo, které je nezávislé na státní moci a vyplývá z rozumu a podstaty člověka“
Na rozdíl od dřívějších unifikací celého práva nebo jeho součástí se přirozenoprávní
kodifikace snaží o vytvoření nového a kvalitnějšího právního řádu. Svou inspiraci hledá
v systému římského práva, které bylo v Evropě od 11. století hojně recipováno. Dalším výchozím
bodem tohoto řádu je humanistické myšlení (zejména francouzské a nizozemské).
Prvním z řady myslitelů, kteří ovlivnili charakter přirozenoprávních koncepcí je Hugo
Grotius (1583 – 1645). Dle něj jsou stát a právo ryze pozemského původu, stát vzniká na
základě společenské smlouvy uzavřené mezi lidmi, jednotným základem práva je rozum.
Srovnáním došel k závěru, že nehledě na právu existují ve všech civilizacích určité principy,
které lze považovat za přirozené.
Dalším přirozenoprávním myslitelem byl Thomas Hobbes (1588 – 1679). I on viděl princip
státu ve společenské smlouvě. Za zlomový okamžik považoval přechod k míru a jeho
respektování.
Dopad na vývoj státu
Přirozenoprávní koncepce, namířená proti absolutistickým formám vládnutí (i když zprvu
viděla ideál v „moudrém a spravedlivém panovníkovi“ - T. Hobbes) logicky hledala oporu
v demokratizaci státního zřízení – požadovala dělbu státní moci, podíl obyvatelstva na řízení
státních záležitostí a osobní svobodu jednotlivce.
Dělbu moci „nakousl“ John Locke, dnešní model vytvořil Charles Louis Montesquieu v díle
„O duchu zákonů“, kde představil dělení moci na zákonodárnou, výkonnou a soudní. Tyto
myšlenky společně s úsilím o odstranění absolutismu vedly ke vzniku konstitucionalismu –
vymezení základních státních principů do ústav. Ty byly schvalovány parlamenty – volenými
orgány – tak, aby byla naplněna zásada, že veškerá moc pochází z lidu.