Státověda
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
24. Zákonodárství jako jeden z hlavních druhů činnosti moderního státu
= druh státní činnosti, který spočívá v přípravě, projednání a přijetí (schválení a publikaci) PN
- jedná se o určitou tvorbu určitých pravidel chování, právních norem, které jsou obsaženy v pramenech práva nejvyšší právní síly + nebo ve formách jim na roveň postavených
- subjekty zákonodárné činnosti: Parlament, hlava státu, vláda, ministerstva, jiné ústřední orgány státní správy, subjekty samosprávy (ale ne každý z nich může podat návrh)
- subjekty se zákonodárnou iniciativou: Parlament (sněmovny, pokud jsou dvoukomorové, jednotliví členové nebo skupiny členů parlamentu), vláda, hlava státu (ale ne vždy, u nás není), subjekty samosprávy
subjekty:
a)podílející e na přípravě (návrhu)
- se zákonodárnou iniciativou – návrh může podat jen ten, kdo má tuto iniciativu, tu má Parlament, subjekty, které působí v parlamentu, může ji mít hlava státu, má ji vláda v moderních státech
- nedisponující zákonodárnou iniciativou – disponují faktickým, věcným, odborným potenciálem (jsou to ústřední orgány, které řídí podřízené státní orgány)
- poradní – subjekty s poradním charakterem
b) projednávající a schvalující návrh
- struktura orgánu: záleží, zda je Parlament tvořen jednou, nebo dvěma komorami => ovlivňuje délku projednání a také konečný výsledek (jednokomorový => proces je jednodušší)
- proces (čtení a hlasování): řeší se, zda se bude vůbec návrhem zabývat (1. čtení), rozebírání návrhu (2. čtení) – vliv lobbistické instituce, které mohou ovlivnit proces, definitivní ladění úpravy návrhu (3. čtení)
- konečné hlasování
/stále hovoříme o návrhu (!) zákona, ne i zákonu/
c) vyhlašující
- hlava státu – podepisuje (v některých státech není nutné)
- publikační – normotvorná funkce – návrh zákona musí být publikován v nějakém promulgačním orgánu
přijetí
- schválení návrhu (i když byl přijat, je to stále návrh)
- v ústavách požadována určitá většina (v případě ústavního zákona kvalifikovaná)
- až okamžikem promulgace se z přijatého návrhu stává zákon
- u dvoukomorových Parlamentů by se k návrhu měla vyjádřit horní komora (buď souhlasí, nebo nesouhlasí, nebo souhlasí s pozměňujícími návrhy)
- významnou roli hraje hlava státu, disponuje suspenzivním (pozastavovacím) vetem (pozůstatek absolutního veta)
pozitivní zákonodárství: určitý pramen práva osahuje právní normu, která vytváří, upravuje nebo ruší společenský vztah
negativní zákonodárství: spojeno s působením ústavního soudnictví nebo instituce jí na úroveň postavené (může právní normu jen zrušit, ne přijmout)
institut delegovaného zákonodárství: určitá činnost státu, kdy příprava, projednání a přijetí právní normy je svěřena vládě; tento institut není pravidlem (výjimkou Francie V. republiky, Velká Británie, SRN); tato pravomoc vlády musí být zakotvena v ústavě