Státověda
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- vládě je zakázáno, aby se takové prameny práva dotýkaly ústavy, ústavních zákonů, formy vlády a volebního zákonodárství
25. Státní správa jako jeden z hlavních druhů činnosti moderního státu
Správa
- trvale organizovaná instituce – instituce musí být zřizovány na základě ústavy nebo zákona
- stálá činnost – instituce musí činnost vyvíjet stále
- plní funkci regulace => udržování systému v zadaných parametrech
→ převažuje-li regulace dovnitř – soukromé instituce
→ převažuje-li regulace navenek – veřejné instituce
Veřejná správa
- jako hovoříme o veřejné moci, která se skládá z moci státní a z moci samosprávní => když hovoříme o veřejné správě, musíme ji dělit na státní správu a samosprávu
→ státní správa
→ samospráva
státní správa
- regulační činnost státu
- parametry regulace stanoveny zákonem (zákonodárnou činností)
=druh státní činnosti, spočívající v organizování a zajišťování úkolů a cílů stanovených v rozhodnutích zákonodárného orgánu nebo ve formách jim postavených na roveň
činnost
- výkonná – vykonává rozhodnutí
- podzákonná (secundum et intra legem) – musí se pohybovat v rámci a v mezích zákona
formy – podoby činností, kterými se správa projevuje převážně na venek a trochu dovnitř
- nařizovací
- organizační
- je činností nařizovací, jejím projevem je vydávání:
a) vnější akty správy
odvozených obecně závazných právních předpisů (sekundární prameny práva) např. nařízení
individuálních aktů aplikace práva = individuálních správních aktů (nejrozsáhlejší činnost státu), stát jimi zasahuje do statutu právnických a fyzických osob
b) vnitřní akty správy
akty řízení - projevy regulativního působení státní správy ne navenek, ale dovnitř organizační struktury státní správy, uvnitř organizace státní správy se uplatňuje princip nadřízenosti a podřízenosti (proto se jim někdy říká vnitřní akty správy)
interní normativní instrukce: nadřízený orgán říká podřízenému, že v případě by se mělo při správním uvážení postupovat určitým způsobem
individuální služební pokyn: akt řízení se týká té určité věci, pokud je tam možné správní uvážení
institut správního uvážení: zákon umožňuje orgánům státní správy rozhodnutí vydat či nevydat (z více právem dovolených řešení vybrat jedno z nich), obvyklá formule "orgán může rozhodnout", "zpravidla rozhodne A, B, C nebo D"; používá se proto, aby se dalo přihlédnout k "místním podmínkám a okolnostem"
činnost organizační – do popředí vystupuje role nižších organizačních stupňů – právo umožňuje, aby orgány státní správy se chovaly způsobem, který právo stanoví, nebo doporučí nebo ponechá na vůli správního orgánu
- postup nepředstavují zásah do práv nebo povinností nebo právem chráněných zájmů => nemění jejich právní status