Státověda
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pravomoc státního orgánu, druhové hledisko, klasifikace státních orgánů dle pravomoci – viz. ot. č.29
32. Způsoby ustanovování osob do funkcí a složení státního orgánu
Podle způsobu vzniku:
volba
přímá – volba přímo voliči; typicky volba do parlamentů a někde volba prezidenta
nepřímá – volba již zvolenými zástupci (voliteli nebo volenými orgány); někde volba prezidenta, výjimečně předsedy vlády nebo členů vlád
jmenování – ustaveni do funkce jmenovacím aktem státního orgánu jiného druhu nebo státního orgánu vyššího stupně; typicky vládní a další státně správní orgány
dědičnost – ustaveni (zpravidla potomka) do funkce po původním nositeli na základě nástupnického práva; hlava státu v monarchii
virilita – působení v určitém orgánu je důsledkem členství nebo výkonu funkce v jiném státním orgánu; viceprezident USA je zároveň předseda Senátu
Podle složení:
způsob tvorby vůle a prezentace
monokratická podoba – ministerstva, územně nekoncentrované orgány státní správy, samosoudci, státní zástupci
kolegiální podoba – parlamenty, vlády, kolegiální hlavy státu, soudní kolegia
povaha požadavků na osobní prvek st.org.
odbornost – působení je podmíněno odbornými znalostmi, určitou kvalifikací, praxí; orgány soudního kontrolního či inspekčního typu. Státní zastupitelství
laický charakter – nepředpokládá odbornost, ale nevylučuje ji; parlamenty
kombinované – oba předchozí prvky – obligatorně složeny z odborného i laického prvku; soudní senáty složené ze soudců a přísedících
33. Typy a druhy státních orgánů
Typy státních orgánů
hlavy státu: nejvyšší představitelé státu
parlamenty: zastupitelský charakter, vystupují jako subjekty normotvorné, organizační, kreační, kontrolní a iniciativní činnosti
vlády: nejvyšší orgány (kromě prezidentské formy i nejvyšší výkonné kolegiální orgány), řídí, koordinují a odpovídají za realizaci státní politiky a za výkon státní správy, disponují odvozenou normotvornou pravomocí
ministerstva a ostatní ústřední orgány státní správy (zpravidla reprezentují monokratické orgány): pro jejich vedoucí je typické členství ve vládě, řídí, koordinují a odpovídají za státní politiku a výkon státní správy na určitém úseku, mohou vydávat sekundární normativní právní akty
územní orgány státní správy: nejčastěji podřízeny ministerstvům, často monokratický charakter, realizace a výkon státní správy prostřednictvím rozhodování ve správním řízení (individuální správní akty)
soudy: samostatné, nezávislé, nepodřízené, jsou subjekty soudní pravomoci (jurisdikce), zajišťují výkon spravedlnosti prostřednictvím aplikace a v angloamerické oblasti i tvorby a závaznosti práva
mluvčí občanských práv (ombudsmani): specifický orgán vytvářený (zpravidla volený parlamentem), který je nezávislý na soudních a správních orgánech
státní zastupitelství (prokuratura): vystupuje jako subjekt státní žaloby, případně vyšetřování nebo dozoru nad ním, zastupují zájem státu