Státověda
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Druhy státních orgánů
kombinace hlediska dělby moci, nezávislosti a převažující zaměření státní činnosti
parlamentní
výkonné (exekutivní): hlava státu, vláda, orgány státní správy
orgány ochrany práva: soudy, ombudsmani
34. Klasifikace státních orgánů
dle státní suverenity
působící navenek vůči jiným státům, popř. vůči celému mezinárodnímu prostředí, zj. hlava státu, vláda
působící dovnitř: zejména parlament
dle působnosti
- věcná, územní, časová, osobní, funkční
dle pravomoci
ústavodárné: přijetí, změna nebo zrušení ústavy a ústavních zákonů nebo jejich částí
zákonodárné: přijímání, změny nebo rušení zákonů, zákonných opatření či obdobných projevů primární normotvorby
výkonné (správní): přijímání, změny či rušení odvozených normativních právních aktů a individuálních aktů aplikace práva, ale i organizačních projevů pravomoci
soudní: vydávání, změna nebo rušení individuálních právních aktů, přezkoumávání a rozhodování o zákonnosti a ústavnosti zákonů, jednotlivých právních předpisů a individuálních právních aktů, tvorba precedentů
kontrolní a dozorové: kontrola, podávání návrhů, upozorňování a informování (státní kontrolní orgány, inspekce, státní zastupitelství, ombudsman)
dle ustavování osob
volené, jmenované, dědičné, virilní
dle osobního složení a tvorby vůle
monokratické, kolegiální
dle funkčního období
určitá délka: parlamenty, vlády, hlavy států
relativně určitá délka: např. horní hranice věku
neurčitá délka: např. soudci
trvalá délka: např. doživotní hlavy států
35. Zásady organizace státu
Organizace státu
- vypovídá o uspořádání státu jako celku
- někdy prezentována pod pojmem státní mechanismus
- je to politicko – právně institucionalizovaný systém realizace státní moci a státní suverenity
zahrnuje
organizačně strukturní podobu státu
činnost a vzájemné působení jednotlivých částí organizace státu
právem vymezené působní státních orgánů ve společnosti i v mezinárodním a nadstátním prostředí
→ státní orgány: základní a rozhodující složky státu, jsou charakterizovány podle působnosti, pravomoci a státně – mocenského charakteru jejich činnosti
→ zvláštní složky: policejní a bezpečností síly, popř. další instituce (armáda); nedisponují mocenskou pravomocí
→ státní organizace a státní zřízení: realizují další funkce (dopravní, energetické, výzkumné, strategicko výrobní, speciální a hospodářské organizace, zařízení školská, zdravotnická, sociální, kulturní); stát je zřizuje a z části nebo zcela financuje; nedisponují mocenskou pravomocí
Zásady organizace státu
organizační hledisko popisuje vzájemné vztahy mezi státními orgány, a to nejen v právem založené podobě, ale také v podobě, v jaké se mnohdy i fakticky vytvářejí
zásada nezávislosti: projev teorie dělby moci
zásada souřadnosti: vypovídá o postavení státních orgánů na téže úrovni (orgány se stejnou mírou pravomoci a odlišující se předmětovou nebo rozsahovou stránkou působnosti, např. ministerstva, soudy na místní úrovni, státní zastupitelství na místní úrovni atd.)
zásada koordinace (slaďování činnosti): zejména prostřednictvím zákonů (v případě soudů) a dalších právních předpisů (orgány státní správy) a prostřednictvím interních normativních instrukcí (státní zastupitelství)
zásada subordinace (nadřízenosti a podřízenosti)
zásada koncentrace a dekoncentrace: zejména rozhodovacích pravomocí; absolutní koncentrace je výjimečná a nepraktická
zásada decentralizace: rozhodovacích pravomocí a rozhodovací činnosti autonomních veřejnoprávních korporací