Státověda
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- vztah federalismu a politických stran v rámci pluralitních demokratických společností: federace bude fungovat jinak, jsou-li velké politické strany organizovány v rámci celé federace, nebo spíše v rámci subjektů federace
- zvláštní kapitolou ve vývoji federalismu je jeho existence v podmínkách uplatňování vedoucí role jedné politické strany → konkrétně to vede buď k likvidaci federalismu v otevřené podobě (NSDAP v Německu), nebo je forma federalismu zachována, ale v podstatě se jedná o částečně decentralizovaný unitární stát
- základní problémy federalismu jako autonomie, rovnost, subsidiarita ztrácejí v takovém systému smysl, neboť záležitosti celku i jeho částí jsou řešeny jinde než ve státních institucích federace a ve volbách
- federativní uspořádání v pluralitních demokraciích má význam i v tom, že oproti unitárním státům musí politické strany usilovat o volební vítězství nejen na úrovni federace, ale i o získání co největšího počtu míst v parlamentech subjektů federace – v prezidentských federacích jde navíc ještě o získání funkce prezidenta a guvernérů
- protože se nikdy ani nejsilnější straně nepodaří ovládnout všechna státněmocenská centra, je tím působení federativního principu posíleno, i když se za ním často kryje střetávání různých politických stran u moci
=>federativní instituce se stávají jednou z možných oblastí pokojní konfrontace
- centralizační tendence ve federacích – vyjadřují obecné trendy ve společnosti
→ potřeba stanovení celospolečenských rozvojových programů
→ nutnost jednotné zahraniční politiky federace vůči jejím partnerům
→ nutnost čelit ekonomickým krizím a zahraniční konkurenci
→ nutnost zajistit obranu před vnějším nepřítelem
- centralizační tendence ale nemohou narůstat věčně – s překročením mezí svých možností přestávají být orgány federace schopny plnit své úkoly => orgány subjektů federace musí napravovat nedostatky
98. Území státu, svrchovanost a výsost. Mezinárodní územní režimy
- s pojmem suverenity státu je z hlediska územní organizace spjat pojem svrchovanosti a výsosti
→ územní svrchovanost (suverenita) – nikdo jiný než daný stát nemůže disponovat se stáním územím, měnit jeho hranice => územní suverenita je neomezená
→ výsost – stát může uplatňovat svoji moc
a) územní výsost či jurisdikce – stát vykonává státní moc na území, neexistuje žádná konkurující moc => na území státu nelze vydávat ani vykonávat rozhodnutí cizího státu, nestanoví-li s tím stát souhlas
a) územní výsost spočívá v moci nad územím a těmi, kdo se na něm nacházejí
x územní suverenita spočívá v možnosti dispozice s tímto územím
- s územní výsostí spjat princip teritoriality (některé skupiny z podřízenosti vyňaty)
b) personální výsost – stát je univerzální územní korporací, takže je charakterizován i skupinou osob, která tvoří jeho personální základ