Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
stát je stále integračním faktorem, který stmeluje společnost a reprodukuje její jednotu zejména v krizových situacích; tato role roste tím víc, čím méně je jeho tradičních atributů jako hranice, měna, profesionalizace armády atd.
vývoj pohledu na svrchovanost a kompetenční kompetenci státu:
ještě na počátku 20. století zastáván názor, že stát nemusí respektovat nabytá práva jedince, je-li to třeba k naplnění účelu státu
současné pojetí naopak založeno na představě, že účelem státu je garantovat postavení jedince; stát plní své úkoly v právním rámci, kdy dochází k juridizaci jeho úkolů a cílů
Funkce a úkoly státu můžeme členit mnoha způsoby:
fce absolutní a relativní, věčné a časové
názor na to, co je věčné, se mění; v současnosti zaručení práv jednotlivce, obecné blaho, do 19. století vedení války
fce výlučné a společné, zastupitelné a nezastupitelné
některé úkoly může plnit jen stát (diplomatické styky), jiné mohou přebírat jiné subjekty (výstavba dálnic)
dříve soukromě, dnes stát (vzdělání)
stát plní s jinými subjekty (veřejný pořádek – státní a obecní policie)
z hlediska činnosti, které musí plnit jedině stát
legislativa (zákonodárná moc), exekutiva (výkonná moc), judikativa (soudní moc)
hledisko pozitivistické
na základě struktury a organizace státu můžeme usuzovat na jeho reálné úkoly a funkce
hledisko pozitivně právní
založeno na tom, co stát svými předpisy sobě ukládá za úkol
překonáni hledisko kompetenční kompetence nebo výsosti státu stát je omezen právně i mezinárodněprávně
23. Zákonodárství jako jeden z hlavních druhů činnosti moderního státu
druh státní činnosti, který spočívá v přípravě, projednání a přijetí právní normy obsažené v pramenu práva nejvyšší právní síly, případně ve formě s ním srovnatelné (např. rozhodnutí v rámci referenda)
subjekty zákonodárné činnosti: Parlament, hlava státu, vláda, ministerstva, jiné ústřední orgány státní správy, subjekty samosprávy (ale ne každý z nich může podat návrh)
subjekty se zákonodárnou iniciativou: Parlament (sněmovny, pokud jsou dvoukomorové, jednotliví členové nebo skupiny členů parlamentu), vláda, hlava státu (ale ne vždy, u nás není), subjekty samosprávy
Příprava
výkonné subjekty se setkávají s aplikací práva (nejlépe by mohly vědět o tom, jestli jsou podmínky pro to, aby byl upraven právem určený společenský vztah)
vrcholí návrhem
Projednání
první čtení
Parlament posoudí, zda se návrhem bude zabývat (zda splňuje formální předpoklady a zda nastal čas se tímto problémem zabývat)
tzv. organizační výbor dodává návrh
ústavní komise, která se zabývá posouzením otázky, zda návrh je či není v souladu s ústavou
finanční komise
věcný výbor
druhé čtení
Parlament posuzuje návrh ve všeobecné rozpravě a jednotlivé právní instituty na základě doporučení jednotlivých komisí a výborů
pak by mělo být "jasno"