Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
třetí čtení
mělo by být věnován organizačně-technickým, gramatickým, podstatu neměnícím záležitostem, často se však i tady diskutuje k různým klíčovým otázkám (dochází k taktizování, politikaření)
Přijetí
schválení návrhu
v ústavách požadována určitá většina (v případě ústavního zákona kvalifikovaná)
i když byl přijat, je to stále návrh
až okamžikem promulgace se z přijatého návrhu stává zákon
u dvoukomorových Parlamentů by se k návrhu měla vyjádřit horní komora (buď souhlasí, nebo nesouhlasí, nebo souhlasí s pozměňujícími návrhy)
významnou roli hraje hlava státu, disponuje suspenzivním (pozastavovacím) vetem (pozůstatek absolutního veta)
pozitivní zákonodárství: určitý pramen práva osahuje právní normu, která vytváří, upravuje nebo ruší společenský vztah
negativní zákonodárství: spojeno s působením ústavního soudnictví nebo instituce jí na úroveň postavené (může právní normu jen zrušit, ne přijmout)
institut delegovaného zákonodárství: určitá činnost státu, kdy příprava, projednání a přijetí právní normy je svěřena vládě; tento institut není pravidlem (výjimkou Francie V. republiky, Velká Británie, SRN); tato pravomoc vlády musí být zakotvena v ústavě
vládě je zakázáno, aby se takové prameny práva dotýkaly ústavy, ústavních zákonů, formy vlády a volebního zákonodárství
24. Státní správa jako jeden z hlavních druhů činnosti moderního státu
Správa
činnost udržovací
probíhá v relativně trvale organizovaných institucích a má funkci regulace (udržení instituce v žádoucím stavu, v zadaných parametrech, aby byla schopna plnit funkci, pro kterou vznikla)
v soukromých institucích převládá snaha o udržení rovnovážného stavu uvnitř instituce (např. aby byla schopna plnit své závazky)
ve veřejných institucích je také vnitřní udržení, hlavní funkcí je zaměření navenek
Veřejná správa – státní správa
parametry pro regulaci určitých společenských vztahů stanoveny zákonodárstvím (nejsou původní, ale odvozené)
druh státní činnosti, který spočívá v organizování a zajišťování úkolů a cílů státu stanovených v rozhodnutích zákonodárného orgánu
je všechno to, co zbývá po odečtení činnosti zákonodárné a soudní
je činností výkonnou - vykonává to, co bylo rozhodnuto zákonodárným orgánem
je činností podzákonnou (secundum et intra legem) - činnost by nikdy neměla jít nad rámec zákona
je činností nařizovací, jejím projevem je vydávání:
odvozených obecně závazných právních předpisů (sekundární prameny práva) např. nařízení
individuálních právních aktů = individuálních správních aktů (nejrozsáhlejší činnost státu), stát jimi zasahuje do statutu právnických a fyzických osob
aktů řízení - projevy regulativního působení státní správy ne navenek, ale dovnitř organizační struktury státní správy, uvnitř organizace státní správy se uplatňuje princip nadřízenosti a podřízenosti (proto se jim někdy říká vnitřní akty správy)