Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
30. Státně mocenský charakter činnosti státního orgánu. Pravomoc státního orgánu
Státně mocenský charakter činnosti státního orgánu
specifická vlastnost, kterou se státní orgán odlišuje od ostatních složek státního mechanismu
v právně legitimním smyslu se jedná o oprávnění a povinnost státního orgánu státně mocensky působit ve společenských vztazích
může použít i státního donucení
těchto oprávnění a povinností se státní orgán nemůže vzdát (přestal by vystupovat jako vykonavatel státní moci, nemohl by realizovat práva a povinnosti)
státní orgán vystupuje při realizaci státní moci jménem státu
Pravomoc státního orgánu, druhové hledisko, klasifikace státních orgánů dle pravomoci – viz. ot. č.29
31. Způsoby ustanovování osob do funkcí a složení státního orgánu
Podle způsobu vzniku:
volba
přímá – volba přímo voliči; typicky volba do parlamentů a někde volba prezidenta
nepřímá – volba již zvolenými zástupci (voliteli nebo volenými orgány); někde volba prezidenta, výjimečně předsedy vlády nebo členů vlád
jmenování – ustaveni do funkce jmenovacím aktem státního orgánu jiného druhu nebo státního orgánu vyššího stupně; typicky vládní a další státně správní orgány
dědičnost – ustaveni (zpravidla potomka) do funkce po původním nositeli na základě nástupnického práva; hlava státu v monarchii
virilita – působení v určitém orgánu je důsledkem členství nebo výkonu funkce v jiném státním orgánu; viceprezident USA je zároveň předseda Senátu
Podle složení:
způsob tvorby vůle a prezentace
monokratická podoba – ministerstva, územně nekoncentrované orgány státní správy, samosoudci, státní zástupci
kolegiální podoba – parlamenty, vlády, kolegiální hlavy státu, soudní kolegia
povaha požadavků na osobní prvek st.org.
odbornost – působení je podmíněno odbornými znalostmi, určitou kvalifikací, praxí; orgány soudního kontrolního či inspekčního typu. Státní zastupitelství
laický charakter – nepředpokládá odbornost, ale nevylučuje ji; parlamenty
kombinované – oba předchozí prvky – obligatorně složeny z odborného i laického prvku; soudní senáty složené ze soudců a přísedících
32. Typy a druhy státních orgánů
Typy státních orgánů
hlavy státu: nejvyšší představitelé státu
parlamenty: zastupitelský charakter, vystupují jako subjekty normotvorné, organizační, kreační, kontrolní a iniciativní činnosti
vlády: nejvyšší orgány (kromě prezidentské formy i nejvyšší výkonné kolegiální orgány), řídí, koordinují a odpovídají za realizaci státní politiky a za výkon státní správy, disponují odvozenou normotvornou pravomocí
ministerstva a ostatní ústřední orgány státní správy (zpravidla reprezentují monokratické orgány): pro jejich vedoucí je typické členství ve vládě, řídí, koordinují a odpovídají za státní politiku a výkon státní správy na určitém úseku, mohou vydávat sekundární normativní právní akty
územní orgány státní správy: nejčastěji podřízeny ministerstvům, často monokratický charakter, realizace a výkon státní správy prostřednictvím rozhodování ve správním řízení (individuální správní akty)
soudy: samostatné, nezávislé, nepodřízené, jsou subjekty soudní pravomoci (jurisdikce), zajišťují výkon spravedlnosti prostřednictvím aplikace a v angloamerické oblasti i tvorby a závaznosti práva
mluvčí občanských práv (ombudsmani): specifický orgán vytvářený (zpravidla volený parlamentem), který je nezávislý na soudních a správních orgánech
státní zastupitelství (prokuratura): vystupuje jako subjekt státní žaloby, případně vyšetřování nebo dozoru nad ním, zastupují zájem státu