Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
individualizace – stát vystupuje přímo vůči jedinci, nikoliv vůči rodině nebo obci
další rozvoj s 1WW a zcela nová dimenze moderního státu po 2WW
stát se dostává do pravidelného vtahu s jinými
přeměna z formálního na materiální právní stát (také vázán na zákon schválený parlamentem)
rozhoduje forma zákona, jeho soulad s ústavou
moderní stát je snahou odlišit novou všezahrnující mocenskou organizaci od její předchozí podoby – korunou tohoto vývoje bylo přijímání psaných ústav, ty jsou také projektem budoucího vývoje státu
36. Vznik psaných ústav
Psaná ústava vzniká z několika zdrojů
vznik psané ústavy jako právního aktu nejvyšší právní síly je spojen se vznikem moderního státu, jeden z jeho vnějších projevů
-
myšlenka společenské smlouvy: většinou to byl výraz suverenity lidu a likvidace absolutismu (často to byla jen úmluva lidu, ne dohoda s králem; např. u amerických kolonií)
-
písemné zakotvení a slavnostní vyhlášení (návaznost na středověká privilegia a výsady udělovaná formou slavnostního dokumentu)
-
teorie dělby moci: institucionální záruka svobody jedince
-
představa o nadřazenosti psaného dokumentu nad obyčejem
-
teorie egalitarismu a liberalismu, tzn. rovnost a svoboda lidské bytosti
-
myšlenka nové „bible“, víry v možnost racionálního řešení společenských problémů
Fáze vývoje ústavy moderního státu
-
v plné formě se moderní stát s ústavou začíná projevovat až koncem 18. století v podobě ústav amerických kolonií, USA, Francie
První fáze vývoje
-
hlavní pozornost věnována organizaci státní moci a její dělbě
-
postavení jedince upravováno v jiných dokumentech (Bill of Rights)
Druhá fáze vývoje
-
úprava vztahu státní moci a jedince (spolu s otázkami samosprávy) – jeden z nejvýznamnějších znaků moderního konstitucionalismu (např. ústava Belgie 1831, prosincová ústava 1867, plně v ústavách států po druhé světové válce)
-
jedinec získává právo na účast při řízení veřejných záležitostí, hlavně právo volební
-
ústavy Výmarské republiky 1919, ČSR, Rakouska 1920, Polska 1921, 1935, Jugoslávie 1921, Španělska, SSSR 1936
Třetí fáze vývoje
-
projevuje se ve 20. století
-
do obsahu ústav stále více proniká zakotvení cílů státní činnosti a hodnot, kterými se má státní moc vázat
-
je to důsledek obou světových válek a masového porušování lidských práv v totalitních státech
-
zejména ústavy Japonska 1947, Itálie 1947, SRN 1949, Řecka 1975, Portugalska 1976, Španělska 1978 nebo postsocialistických zemí
37. Druhy ústav z hlediska jejich typologie
Ústavy právní a faktické
východiskem pro klasifikaci ústav je jejich členění v sociologickém a právnickém smyslu
-
sociologický smysl: ústavu má každý stát, i kdyby byl založen jen na obyčejovém právu; vždy existuje nějaké mocenské uspořádání (i když je ovlivňováno jen samovládci); označení ústava je hodnotově i ideologicky neutrální, nevypovídá nic o podobě režimu, o omezení moci panovníka atd.
-
právní smysl: zachycení žádoucího modelu společenských mocenských vztahů v různých pramenech práva
-
ústavy v právně logickém smyslu: základní norma není stanovena právem, ale je jen předpokládána jako jeho východisko
-
ústavy v pozitivně právním smyslu: na základě právní normy působí normotvůrce, který stanoví právní pravidla pro tvorbu právních předpisů