ČPD_Kabrheloviny
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
prohlašovala. Nově vzniklá situace po roce 1500 dává převahu šlechtě a města musí těžce
bojovat o dosažení ztracených pozic. Nejde jim však o výsadní postavení, jejich politika je
defenzivní a pasivní, snaží se zejména udržet svá hospodářská práva, právo třetího hlasu na
sněmech a výlučnou soudní pravomoc městských soudů nad měšťany.
Zákoník se svým způsobem přijetí lišil od obdobných zemských zřízení sousedních zemí.
Zatímco v sousedních zemích vydával zemské zřízení zeměpán, který do jisté míry vzal v
úvahu zájmy stavů své země, v Čechách tomu bylo naopak. Zde rozhodovaly o zemském
zřízení privilegované stavy, které podle vlastního uvážení zohlednily zájmy svého panovníka.
Stavovská formulace královské moci byla samozřejmě ve své podstatě převážně limitující a
přinášela zásadní omezení moci panovníka.
OTÁZKA Č
. 9 -
SYSTÉM ČESKÉHO STŘEDOVĚKÉHO PRÁVA (DO ZAČÁTKU 17. ST.)
prezentace dr. Štachové v ISu zde, systém je naznačen na pátém slidu. Vlastně, celá tato otázka je úzce
vzhledem k právnímu partikularismu spojena s otázkou č. 6. O právu zemském a městském
podrobněji pojednává následující otázka
OTÁZKA Č
. 10 -
ZEMSKÉ A MĚSTSKÉ PRÁVO (POVAHA, NEJDŮLEŽITĚJŠÍ PRAMENY)
ZEMSKÉ PRÁVO
Zemské právo upravovalo v prvé řadě právní postavení příslušníků šlechty, dále pak
svobodníků a veškeré věci týkající se svobodných, tedy zemskodeskových statků. Kromě
toho obsahovalo i základní „ústavní“ poměry státu, tedy postavení a vzájemné vztahy
státních orgánů.
Ačkoli mělo po dlouhou dobu charakter práva obyčejového (první kodifikací zemského
práva bylo až Vladislavské zřízení zemské), zřídka do něj zasahoval panovník svými
legislativními akty.
ČPD – OTÁZKY KE ZKOUŠCE; pro PrF MUNI 2012 Miloslav Kabrhel
16
Zemské právo dále doplňovaly a rozšiřovaly nálezy zemského soudu a usnesení zemských