ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
24.3 Hlavní město a státní symboly
hlavní město ČR = Praha je samostatnou územní jednotkou, která není součástí žádného správního kraje, ale je obcí jako základní ÚSC a současně krajem, který se dále člení na městské části
postavění hlavního města upraveno v čl. 13 Ú: „Hlavním městem České republiky je Praha.“, a dále v zákoně č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze
státní symboly upraveny v Ústavě (čl. 14), v zákoně č. 3/1993 Sb., o státních symbolech České republiky, a v zákoně č. 352/2001 Sb., o užívání státních symbolů ČR
význam symbolů: jejich prostřednictvím je ztělesňována a přímo symbolizována existence státu navenek a současně příslušnost k tomuto státu, identifikační prostředky v mezinárodní politice
Ústava jmenuje v čl. 14 tyto státní symboly
velký a malý státní znak = základní státní symboly
státní barvy = bílá, červená a modrá, pořadí je závazné
státní vlajka = původní vlajka ČSR
vlajka prezidenta republiky = čtvercová s nápisem Pravda vítězí
státní pečeť = symbolizuje ČR zejména v rámci mezinárodních vztahů
státní hymna = první sloka písně Františka Škroupa a J. K. Tyla Kde domov můj
jiné formy symbolizující stát:
dny (státní svátek, památný a významný den, řádové dny)
státní vyznamenání (Řád bílého lva, Řád TGM, Medaile Za hrdinství a Za zásluhy)
dále Koruna česká, Praha, korunovační klenoty, hlava státu, Pražský hrad, národní kulturní památky
25 Ústavní základy právního systému v ČR. Nomenklatura a vzájemné vztahy pramenů práva v ČR. Vztah k právu Evropské unie.
25.1 Prameny práva v ČR
naše právo spadá do kontinentálního právního systému → základním pramenem jsou tedy obecně závazné normativní akty
prameny v materiálním smyslu = faktory podmiňující podobu formálních pramenů a jejich obsah, materiální společenské vztahy, prameny v politickém smyslu, prameny v ideovém smyslu
prameny ve formálním smyslu:
obecně závazné normativní akty – právní předpisy = právní akty orgánů s legislativní pravomocí, publikované stanoveným způsobem ve stanovené formě a obsahující právní normy jako obecně závazná pravidla chování
ústavní zákony
běžné zákony
zákonná opatření senátu
nařízení vlády
vyhlášky ministerstev, ústředních správních orgánů, ČNB
právní předpisy krajů a obcí
smlouvy: normativní povahu mají jen kolektivní smlouvy (pracovní, M smlouvy)
precedens: v ČR není pramenem práva, výjimkou jsou nálezy ÚS, kterými se ruší soudní předpis (negativní zákonodárce)
obyčeje: nejsou u nás pramenem práva, ale jsou relevantní při interpretaci psaného práva
literatura: není pramenem práva, význam pro praxi
historické dokumenty: nejsou pramenem práva
rozum: jen v anglosaském systému
25.2 Vztah k právu Evropské unie
evropské právo = specifická část mezinárodního práva se stále silnějšími federativními prvky, stále více získává hybridní charakter (obsahuje elementy mezinárodního i vnitrostátního práva) → nadstátní právní systém, evropský právní řád
vztah práva EU a vnitrostátního práva
čl. 10 Ú = monistická koncepce podle tohoto článku → „Vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas a jimiž je Česká republika vázána, jsou součástí právního řádu; stanoví-li mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se mezinárodní smlouva.“
princip aplikační přednosti evropského práva před právem vnitrostátním
evropské právo má podmíněnou přednost bez toho, aby to bylo přehodnocené domácím ÚS, tuto přednost má do doby, než národní ÚS poví, že evropské právo přechází svoje meze