Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ÚP otázky 117 stran

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (345.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

19.3 Zvláštnosti postavení ČNB

  • upraveno v Hlavě 6, čl. 98 Ú: „Česká národní banka je ústřední bankou státu. Hlavním cílem její činnosti je péče o cenovou stabilitu; do její činnosti lze zasahovat pouze na základě zákona.“

  • uznání role financí v životě státu a společnosti, nezávislá na exekutivě i zákonodárné moci při plnění cílů jejího poslání, vykonává dozor nad ostatními bankami

  • je PO, jedná vlastním jménem na vlastní odpovědnost, hospodaří samostatně s majetkem

  • prezident jmenuje guvernéra, 2 viceguvernéry a další 4 členy Rady ČNB bez kontrasignace

20 Regulační prostředky ústavního práva. Pravidla, principy, maximy, (mezinárodní) standardy a státní politiky. Jejich význam a způsob konstrukce.

  • možnosti regulace chování v ÚP:

  • pravidla: představují jedinou možnost chování, jiné pravidlo pro tutéž situaci a subjekt musí být odstraněno, derogováno nebo neaplikováno, častější v zákonech (čl. 5, 7/2, 6/3 LZPS → „Trest smrti se nepřipouští.“)

  • principy: východiska, nikoliv cíle, jsou výsledkem kompromisu, pro tutéž situaci a subjekty mohou být proti sobě a poté nutno řešit cestou zvažování hodnot, které za nimi stojí (př. čl. 10/1 versus čl. 17/1 L, právo na ochranu soukromí x právo na informace), ÚS považuje za principy základní práva, ovšem i v LZPS jsou pravidla (viz výše)

  • základní principy našeho konstitucionalismu: demokracie (čl. 1, 2, 5, 6 Ú, čl. 2/1 LZPS), úcta k lidským a občanským právům a svobodám (čl. 1/1 Ú), republikánský, parlamentní demokracie, materiální právní stát, ochrana vlastnictví a svobody podnikání, unitární stát (čl. 1/1 Ú), územní samosprávy (čl. 8, 7. hlava Ú), sociální stát, otevřenost mezinárodnímu právu

  • maximy: v judikatuře, pomůcky k řešení kontradikcí a nejasností na základě právní zkušenosti

  • obecné směrnice, jak postupovat, přestože právo může říkat něco jiného

  • male captus, male detentus (zle uchopen, zle držen); ex inuiria non fit ius (z bezpráví nemůže vzniknout právo), neminem laedit, qui iure suo utitur (nikomu neškodí, kdo užívá svá práva, čl. 3/3 LZPS), vlastnictví zavazuje

  • mezinárodní standardy: vyplývají z ustanovení MS (mezinárodní dohody na základních otázkách)

  • politiky: právní předpisy, směry a cíle, které má veřejná moc sledovat (politika státu a resortů), typické pro slaďování postupu více subjektů, u nás je formování politik jednou z funkcí ústředních správních úřadů (resortů) – viz kompetenční zákon (č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky)

  • vztah politiky a práva: politika hledá kompromis a je omezena na volební období X Ú je založena dlouhodobě a neřeší každý problém, ale jen meze a základní východiska

  • od ústavy se očekávají určité meze, ve kterých se má pohybovat formování politik (čl. 2/3 Ú a 2/2 LZPS), určité směry, ve kterých se má pohybovat utváření státní politiky, určitá intenzita působení (zákaz nadměrného zásahu), základní pravidla pro přijímání politických rozhodnutí (politické normy a právní normy → průnik obou, např. Pl. ÚS 55/10 – ochrana menšiny v podobě opozice)

Témata, do kterých materiál patří