ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
18.2 Ústavní zakotvení zahraniční politiky
ustanovení o státních symbolech, občanství, státním území a státních hranicích
zvláštní ustanovení je věnováno vztahu vnitrostátního práva a mezinárodních smluv (sporný je obsah čl. 1/2 Ú: „ČR dodržuje závazky, jež pro ni vyplývají z mezinárodního práva“)
postoupení některých pravomocí mezinárodním organizacím v čl. 10a/1: „Mezinárodní smlouvou mohou být některé pravomoci orgánů České republiky přeneseny na mezinárodní organizaci nebo instituci.“
v Ú jsou ustanovení, jež buď přímo, nebo nepřímo mezinárodní spolupráci podmiňují → čl. 1/2 Ú
19 Ústavní základy ekonomického systému ČR. Stát jako vlastník. Organizační složky státu. Zvláštnosti postavení ČNB.
19.1 Ústavní základy ekonomického systému ČR
s úpravou se v Ú setkáváme výjimečně, ale neznamená to, že je právo neřeší
vlastnictví + svoboda podnikání = podstatné náležitosti demokratického právního státu
nejdůležitější složky úpravy:
postavení státu jako vlastníka
základy hospodářské politiky státu
opírá se o ústavní zásady (LZPS): ochrana a rovnost všech forem vlastnictví, svoboda podnikání a volby povolání, regulace cenové politiky nezávislou ČNB, daňová politika, princip rovnosti a nediskriminace, princip smluvní svobody, hospodářská samostatnost ÚSC
základy finančního hospodaření státu a veřejnoprávních korporací
rozpočet a státní závěrečný účet
3 základní cíle:
zajistit statky a prostředky (alokační funkce)
regulovat spravedlivé rozdělení příjmů (distribuční funkce)
vyrovnávat výkyvy v ekonomice a cenách (stabilizační funkce)
zásady rozpočtu: legalita (musí být schválen zákonem), veřejnost, každoročnost, časová a účelová vázanost, specialita (zákaz vkládat do návrhu zákona návrhy změn, periodicita kontroly (NKÚ)
rozpočet je neúplný (něco obstarávají státní fondy a pojišťovny)
obsah: očekávané příjmy a výdaje
19.2 Stát jako vlastník
stát, jenž nedisponuje majetkem (pozemky, budovy, technická zařízení, dopravní prostředky,…), nemůže plnit své funkce
majetek určuje státní politiku, nemusí se spoléhat na soukromý sektor, vlastní-li majetek (pouze vybrané oblasti – obranyschopnost státu)
majetek slouží k naplňování státních zájmů, smyslem existence státu není hospodaření
Ústava a Listina vymezují základní instituce ekonomického systému, kompetence veřejného působení a meze jejich působení
pouze kusá úprava – čl. 11 Listiny – existence forem vlastnictví (i státní), odst. 2: „Zákon stanoví, který majetek nezbytný k zabezpečování potřeb celé společnosti, rozvoje národního hospodářství a veřejného zájmu smí být jen ve vlastnictví státu, obce nebo určených právnických osob…“
stát může být subjektem vlastnického práva a existuje státní majetek (čl. 11/2 listiny; čl. 97/1 Ú)
postavení státu v NOZ v § 21 → pokud je účastníkem OP vztahů, je právnickou osobou
disponování s majetkem je svěřeno moci výkonné, pokud zákon nestanoví jinak; kontroluje NKÚ
obecná úprava hospodaření: zákon č. 219/2000 Sb. o majetku ČR a jejím vystupováním v právních vztazích → stát vystupuje jako PO, jeho jménem vystupují organizační složky státu (ministerstva a jiné správní úřady, Ústavní soud, soudy, státní zastupitelství,…)
Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových zastupuje stát před soudy,…