Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ÚP otázky 117 stran

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (345.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

18.2 Ústavní zakotvení zahraniční politiky

  • ustanovení o státních symbolech, občanství, státním území a státních hranicích

  • zvláštní ustanovení je věnováno vztahu vnitrostátního práva a mezinárodních smluv (sporný je obsah čl. 1/2 Ú: „ČR dodržuje závazky, jež pro ni vyplývají z mezinárodního práva“)

  • postoupení některých pravomocí mezinárodním organizacím v čl. 10a/1: „Mezinárodní smlouvou mohou být některé pravomoci orgánů České republiky přeneseny na mezinárodní organizaci nebo instituci.“

  • v Ú jsou ustanovení, jež buď přímo, nebo nepřímo mezinárodní spolupráci podmiňují → čl. 1/2 Ú

19 Ústavní základy ekonomického systému ČR. Stát jako vlastník. Organizační složky státu. Zvláštnosti postavení ČNB.

19.1 Ústavní základy ekonomického systému ČR

  • s úpravou se v Ú setkáváme výjimečně, ale neznamená to, že je právo neřeší

  • vlastnictví + svoboda podnikání = podstatné náležitosti demokratického právního státu

  • nejdůležitější složky úpravy:

    • postavení státu jako vlastníka

    • základy hospodářské politiky státu

      • opírá se o ústavní zásady (LZPS): ochrana a rovnost všech forem vlastnictví, svoboda podnikání a volby povolání, regulace cenové politiky nezávislou ČNB, daňová politika, princip rovnosti a nediskriminace, princip smluvní svobody, hospodářská samostatnost ÚSC

    • základy finančního hospodaření státu a veřejnoprávních korporací

      • rozpočet a státní závěrečný účet

      • 3 základní cíle:

        • zajistit statky a prostředky (alokační funkce)

        • regulovat spravedlivé rozdělení příjmů (distribuční funkce)

        • vyrovnávat výkyvy v ekonomice a cenách (stabilizační funkce)

      • zásady rozpočtu: legalita (musí být schválen zákonem), veřejnost, každoročnost, časová a účelová vázanost, specialita (zákaz vkládat do návrhu zákona návrhy změn, periodicita kontroly (NKÚ)

      • rozpočet je neúplný (něco obstarávají státní fondy a pojišťovny)

      • obsah: očekávané příjmy a výdaje

19.2 Stát jako vlastník

  • stát, jenž nedisponuje majetkem (pozemky, budovy, technická zařízení, dopravní prostředky,…), nemůže plnit své funkce

  • majetek určuje státní politiku, nemusí se spoléhat na soukromý sektor, vlastní-li majetek (pouze vybrané oblasti – obranyschopnost státu)

  • majetek slouží k naplňování státních zájmů, smyslem existence státu není hospodaření

  • Ústava a Listina vymezují základní instituce ekonomického systému, kompetence veřejného působení a meze jejich působení

  • pouze kusá úprava – čl. 11 Listiny – existence forem vlastnictví (i státní), odst. 2: „Zákon stanoví, který majetek nezbytný k zabezpečování potřeb celé společnosti, rozvoje národního hospodářství a veřejného zájmu smí být jen ve vlastnictví státu, obce nebo určených právnických osob…“

  • stát může být subjektem vlastnického práva a existuje státní majetek (čl. 11/2 listiny; čl. 97/1 Ú)

  • postavení státu v NOZ v § 21 → pokud je účastníkem OP vztahů, je právnickou osobou

  • disponování s majetkem je svěřeno moci výkonné, pokud zákon nestanoví jinak; kontroluje NKÚ

  • obecná úprava hospodaření: zákon č. 219/2000 Sb. o majetku ČR a jejím vystupováním v právních vztazích → stát vystupuje jako PO, jeho jménem vystupují organizační složky státu (ministerstva a jiné správní úřady, Ústavní soud, soudy, státní zastupitelství,…)

  • Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových zastupuje stát před soudy,…

Témata, do kterých materiál patří