ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
12 Ústava ČR z hlediska formy. Název, jazyk, délka, systematika a vyšší právní síla ústavy.
12.1 Forma Ústavy
forma = uspořádání prvků obsahu ústavy mezi sebou (vnitřní struktura) a vystupování navenek vůči jiným právním předpisům (vnější forma)
vnitřní forma
vazby prvků ústavního obsahu bez ohledu, kde se nacházejí, je tvořena:
ústavními normami (obvykle bez sankce, ale jsou právně chráněné; přesto vycházíme-li z ústavního práva, nelze za jejich sankci považovat trestní předpis)
ústavní instituty (je tvořen spojením ústavních norem; váží se na ústavní principy – demokracie, právní stát, samospráva)
ústavní systém (komplex všech ústavních norem)
vnější forma
nadpis Ú → součástí je forma právního aktu, evidenční číslo v publikačním orgánu, název
systematika ústavy → prohlášení (preambule) + 8 hlav: základní ustanovení, moc zákonodárná, moc výkonná - prezident republiky a vláda, moc soudní a soudy, Nejvyšší kontrolní úřad, Česká národní banka, územní samospráva, přechodná a závěrečná ustanovení
jazyk ústavy → důležité, co v ústavě je, i co v ní chybí – je třeba znát celý text a návaznost, psaná střízlivě a právnickým jazykem; moderní a srozumitelný, až na pár problematických slov ("ústavní pořádek")
z hlediska délky patří ústava ČR se 112 články ke stručnějším, ovšem její součástí není katalog základních práv a svobod, který je obsažen v Listině, která má 44 článků
naše ústava není monolegální – tvořena více dokumenty
12.2 Vyšší právní síla
právní řád je hierarchicky uspořádán, vyšší právní síla ústavních předpisů značí, že podústavní právní předpisy, které upravují tutéž věc jiným způsobem, nemohou být aplikovány
vyšší právní síla:
materiální – je podmíněna obsahem ústavy, který je třeba chránit a především prosadit v ostatních složkách právního řádu
formální – je to vyjádřeno v nadpisu ústavy a určení ústavodárné procedury, ale ústava to výslovně neuvádí, že je to základní zákon
13 Ústavodárná procedura v ČR v porovnání s typy ústavodárné procedury ve světě. Subjekty, postup, význam.
ústavodárná procedura slouží k tomu, aby nedošlo ke střetu mezi obsahem ústavy a ostatních právních předpisů, zvláštnosti ústavodárného procesu se mohou projevit:
ve výčtu subjektů ústavodárné iniciativy (u nás rozdíl není)
v orgánu, který je příslušný návrh schválit (také není rozdíl → Parlament)
ve způsobu projednání ústavodárného návrhu (není rozdíl, jen nutnost, aby návrh projednal Senát, nelze projednat ve zkrácené proceduře)
v požadované většině pro schválení (3/5 většina všech poslanců a 3/5 většina přítomných senátorů)
možnosti senátu při schválení zákonů (nutnost projednávání návrhu v obou komorách a dosažení souhlasného usnesení)
senát návrh ústavního zákona schválí ve znění přijatém PS, v takovém případě je tímto dnem návrh ústavního zákona přijat
senát návrh ústavního zákona neschválí, v takovém případě projednávání návrhu končí a není žádná možnost, jak zamítavé usnesení senátu přehlasovat nebo zvrátit
senát příjme k návrhu pozměňovací návrhy, v takovém případě se vrací návrh zpět do PS → PS má jedinou možnost, schválit návrh ve znění změn přijatých senátem