Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ÚP otázky 117 stran

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (345.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • je žádoucí, aby ústava nebyla příliš často měněna, ale také aby reflektovala změny ve společnosti, to je otázka dynamiky a stability současně

  • typy ústav z hlediska stability ústavy:

    • nezměnitelné

    • zakazující svou celkovou změnu

    • zakazující změnu některých ústavních ustanovení

    • zakazující změnu dočasně

    • zakazující změnu za určité situace

  • z hlediska dynamiky jsou ústavy:

    • které přikazují pravidelně provádět změny v určitých lhůtách

    • umožňující provádět změny podle potřeby

  • 11.2 Materiální jádro Ústavy ČR

    • čl. 9/2 Ú: zákonodárce nemůže normálním demokratickým procesem měnit některá ustanovení Ú: „Změna podstatných náležitostí demokratického právního státu je nepřípustná.“

    • tzv. klausule věčnosti → nikde není definováno, co jsou podstatné náležitosti demokratického právního státu, je třeba interpretovat

    • čl. 1 LZPS: „Lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech. Základní práva a svobody jsou nezadatelné, nezcizitelné, nepromlčitelné a nezrušitelné.“

    • 2009: stížnost poslance Melčáka, soud vydal nález, kterým zrušil ústavní zákon pro rozpor s materiálním jádrem ústavy a přisvojil si pravomoc rušit ústavní zákony pro tento rozpor

    • materiální jádro ústavy tedy stojí nad samotnou ústavou, nelze jej změnit legislativním procesem a pro jeho rozpor může ÚS rušit i ústavní zákony

    • Lisabon, 2008: tímto nálezem ústavní soud potvrdil článek 10a, podle kterého může ČR přenést některé své pravomoci na nadnárodní celek, konkrétně EU a neshledal tak Lisabonskou smlouvu v rozporu s ústavou, ÚS však si dává pravomoc přezkoumat, jestli EU nepřekročila své pravomoci, svěřené kompetence nebo opustila své hodnotové identity

    11.3 Ústavní pořádek a právo EU

    • přistoupením k EU se ČR zavázala zajistit slučitelnost stávajících a budoucích právních předpisů ČR s právními předpisy EU a garantovat, že ty unijní normy, které mají mít přímý účinek ve vnitrostátním právu, jej budou mít

    • pravomoc Ústavního soudu se vztahuje také na české vnitrostátní normy, které ve shodě s čl. 10a a čl. 1/2 Ú provádějí závazky České republiky vůči EU → ÚS se k vlivu unijního práva na český právní řád vyslovil během 5 let členství v souboru nálezů, přičemž stěžejním kritériem přezkumu byla svrchovanost státu

    • podle ÚS je třeba výraz „svrchovanost státu“ chápat jako „nejvyšší a výlučnou moc na státním území a nezávislost státu v mezinárodních vztazích.“

    • ÚS dále konstatoval, že „žádná norma mezinárodního práva nemůže vzniknout bez vůle samotných států, jednajících na zásadě svrchované rovnosti. Normy, k jejichž vzniku ale státy takto přispěly, jsou potom povinny respektovat v souladu se zásadou pacta sunt servanda a plnit je v dobré víře, čímž je chráněna právní jistota ostatních subjektů.“ (Lisabon)

    Témata, do kterých materiál patří