Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ÚP otázky 117 stran

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (345.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • forma vlády = povaha státní moci, její organizace a fungování → ČR odpovídá tradičním znakům parlamentní formy vlády s republikánským zřízením

  • forma územní organizace státu = existence, členění, povaha územních jednotek,… → čl. 1/1 Ú definuje ČR jako jednotný stát

  • forma státního režimu = vztah státní moci vůči obyvatelstvu → v ČR je státní režim normativně zakotven jako demokratický, sociální a právní

  • 16.2 Republikánský princip a princip parlamentní demokracie

    • republikánský princip je těsně spjat s demokratickým principem, ale není mu podřízen, protiklad k monarchii, kritéria republikánského zřízení:

      • vyloučení jiné legitimace k výkonu moci, než je moc lidu

      • svoboda a rovnost jedince před zákonem a orgány státní moci, rovnost přístupu k veřejným funkcím

      • úřad jen na základě většiny a na čas

      • menšina může brzdit a bránit, nikoli pozitivně určovat

      • neutralita státu

      • veřejnost rozhodnutí a jejich kontrola

      • vázanost ústavou a zákonem při výkonu úřadu – je vyloučeno, aby 2 orgány odvozovaly legitimitu od 2 různých zdrojů (lid x bůh, vlastnictví, původ,…)

      • má se sloužit zájmu celku, všech občanů, ne jednotlivce – rozhodnutí "Jménem republiky"

      • vyloučení monopolu jedné strany – rovnost šancí politických stran

    • ČR odpovídá tradičním modelům vlády parlamentní demokracie – základní znaky:

      • dualistická exekutiva: prezident + vláda a jí podřízené orgány

      • předseda vlády je jmenován volenou hlavou státu

      • prezident jmenuje členy vlády na návrh předsedy

      • vláda je ústavně-politicky odpovědná Poslanecké sněmovně a musí mít její důvěru

      • hlava státu je ústavně-politicky neodpovědná, její rozhodnutí podléhají kontrasignaci vlády, jež se odpovídá PS

      • vazba výkonné a zákonodárné moci – důvěra vládě x rozpuštění PS prezidentem

      • prezident = symbol, ne rozhodující činitel

      • kontrolní nástroje PS vůči vládě – interpelace, vyšetřovací komise, citační právo,…

    17 Vnitrostátní aspekty zániku ČSFR a sukcese ČR z hlediska ústavního práva. Transformace právního řádu při zániku federace.

    17.1 Vnitrostátní aspekty zániku ČSFR

    • nejprve postupná decentralizace federace ústavním přenosem kompetencí z federace na republiky

    • současně připravovány smlouvy mezi ČR a SR jako způsob řešení vztahů v jednotlivých oblastech společenského života, připravena Smlouva o dobrém sousedství, přátelských vztazích, a spolupráci upravující vzájemné vztahy nástupnických subjektů po rozdělení Československa

    • základem rozdělení jsou Ústavní zákon č. 541/1992 Sb., o dělení majetku ČSFR, a Ústavní zákon č. 542/1992 Sb., o zániku ČSFR (ten konstatoval zánik ČS státu, včetně jeho orgánů, armády, bezpečnosti a státních organizací k 31. 12. 1992) + více než 30 mezinárodních smluv

    • ústavní forma vzniku státu je spíše výjimečným případem

    • nástupnické státy nevznikly rozpadem → existovaly už od 1. 1. 1969, ale až teď se staly samostatnými svrchovanými státy

    • česká ústava jako ústava nového samostatného státu přijata 16. 12. 1992, účinnost od 1993

    • dělení majetku probíhalo na základě ústavně stanovených principů:

      • princip územní – majetek přechází na ten stát, na kterém se nachází

      • princip podle počtu obyvatel – pokud nešlo uplatnit územní princip, platilo dělení, že poměr Česko : Slovensko je 2:1

    Témata, do kterých materiál patří