ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2.4 ÚP v právní praxi
systém ÚP: normy práva hmotného, organizačního, procesního + normy sankční
výklad Ú je zvláštní metodou při aplikaci Ú v systému kontroly ústavnosti, autentický výklad bývá úkolem dvou státních orgánů – ústavodárného sboru (PČR) a orgánu kontroly ústavnosti (ÚS)
parlament je nesporně sám vázán Ú, při tvorbě zákonů musí nutně interpretovat text Ú
ÚS nutně používá interpretaci jako základní metodu a prostředek při naplňování své funkce
3 Ústavní právo, veřejné právo a soukromé právo.
ústavní právo je součástí práva veřejného, představuje však východisko všech právních odvětví systému práva ČR
vymezení rozdílu veřejného a soukromého práva je velmi složité – nejjednodušeji řečeno – do veřejného práva patří vše, co nepatří do práva soukromého
je patrná tendence rozšiřování oblasti práva veřejného – stát zasahuje do stále širších oblastí, oblasti soukromého a veřejného práva se stále více mísí – např. oblast pracovního práva,…
na druhé straně i procesy opačné – po roce 1989 probíhá výrazný proces odstátnění, oblasti dříve regulované socialistickým státem se značně zužují
jestliže v oblasti soukromého práva je ústavně zaručena volnost jednání (každý může činit vše, co mu není zákonem zakázáno), tak v oblasti veřejného práva je tomu jinak → zde pro orgán státní moci (a obecné veřejné moci) platí, že může jednat jen za dodržení zásady rovnosti podřízených subjektů a v případech, mezích a způsoby, které stanoví zákon
základem pro členění na soukromé a veřejné právo je proto vymezení hodnot svobody, důstojnosti a rovnosti jedince na jedné straně a omezení možností veřejné moci jednat jen na základě zmocnění na straně druhé
je nutné nalézt potřebné kritérium odlišení veřejného a soukromého práva:
teorie zájmová: vychází z Ulpiána, podle kterého je součástí soukromého práva to, co slouží zájmu jednotlivce, a součástí práva veřejného to, co slouží zájmu celku
teorie mocenská: buď je státní moc jako nadřazený subjekt – nařízení, rozsudek, nebo je zde vzájemná souřadnost – smlouva
teorie přiřazovací: k veřejnému právu patří všechny právní normy, které opravňují nebo zavazují nositele veřejné moci, zatímco normy soukromého práva se mohou vztahovat na libovolné subjekty
organická teorie: nevychází z norem, ale z pozice jejich subjektů, vystupuje-li tedy nějaký subjekt v právním vztahu v důsledku své příslušnosti k veřejnoprávní korporaci – jde o vztah veřejnoprávní, tam, kde o takovou příslušnost nejde – vztah soukromoprávní
další kritéria: povaha právních norem – kogentní/dispozitivní, povaha sankcí – retributivní spravedlnost (veřejné právo) /restitutivní spravedlnost (soukromé právo)