Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázky ke kolokvium 2017

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (152.45 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Samostatná a přenesená působnost obce

  • samostatná působnost – autonomní správa svých záležitostí (dozor a kontrola – Ministerstvo vnitra)

  • přenesená působnost – (dekoncentrovaný/delegovaný) výkon státní správy (zmíněná kategorizace obcí + dozor a kontrola – krajský úřad)

    • § 8 zákona o obcích: „Pokud zvláštní zákon upravuje působnost obcí a nestanoví, že jde o přenesenou působnost obce, platí, že jde vždy o samostatnou působnost.“

Statutární města

  • § 4/1 zákona o obcích: Kladno, České Budějovice, Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Liberec, Jablonec nad Nisou, Hradec Králové, Pardubice, Jihlava, Brno, Zlín, Olomouc, Přerov, Chomutov, Děčín, Frýdek-Místek, Ostrava, Opava, Havířov, Most, Teplice, Karviná, Mladá Boleslav a Prostějov

  • územní členění na základě statutu (OZV)

  • fakultativní členění na městské části/obvody

  • magistrát (městský úřad) a primátor (starosta)

  • další úprava v § 130 a násl. zákona o obcích

  • KRAJ jako vyšší uzemní samosprávný celek

    • základ kraje -> osobní, územní, ekonomický, organizačně-kompetenční (mocenský)

    • veřejnoprávní korporace, která má vlastní majetek a zastupuje se vlastním jménem a na vlastní odpovědnost

    • ústavní zákon č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků

    • formálně zřízeny s účinností od 1. 1. 2000

Orgány kraje

  • zastupitelstvo kraje (výbory zastupitelstva – finanční, kontrolní a výbor pro výchovu, vzdělání a zaměstnanost; další fakultativně)

  • rada kraje (komise rady)

  • hejtman

  • krajský úřad (ředitel)

  • zvláštní orgány kraje

Vztah obcí a krajů

  • respektování „autonomie“ samosprávného postavení obcí

  • kraj má vyšší, ale nikoliv nadřízené postavení

  • princip subsidiarity

Participace na územní samosprávě

  • aktivní a pasivní volební právo do zastupitelstev (trvalý pobyt, 18 let)

  • členství ve výborech, komisích, zvláštních orgánech

  • účast na zasedání zastupitelstva

  • podávání návrhů, připomínek, podnětů, stížností, petic

  • místní a krajské referendum

13. Personální základ veřejné správy a veřejná služba

Personální základ veřejné správy
  • co je určujícím faktem pro kvalitu (legalitu, správnost, efektivnost, racionalitu, pružnost, adekvátnost, předvídatelnost, včasnost) veřejné správy?

    • materiální základ (budovy, vybavení, technika…)

    • ekonomický základ (majetek, finanční prostředky a zdroje)

    • právní prostředky (pravomoc, působnost, donucení, sankce)

  • základem dobré veřejné správy je lidský činitel, resp. personální základ

  • projevovalo se a je uznáváno od počátků vývoje veřejné správy

  • v moderním právním státě – služba pro občany, PO, ekonomické subjekty, společnost = veřejná služba

Veřejná služba
  • čl. 2 odst. 3 Ústavy: „státní moc slouží všem občanům…“

  • § 4 odst. 1 správního řádu: „veřejná správa je službou veřejnosti…“

  • je vykonávána konkrétními fyzickými osobami, jež se stanou vykonavateli veřejné moci a služby -> mají specifické postavené vůči adresátům svého působení

  • vázáni principem zákonnosti, a dalšími principy, resp. zásadami

  • jsou reprezentanty veřejné oci, a jednají ve veřejném zájmu

  • zvýšené nároky na jejich činnost, a také specifický režim, kontrola, odpovědnost

Témata, do kterých materiál patří