Otázky ke kolokvium 2017
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Samostatná a přenesená působnost obce
samostatná působnost – autonomní správa svých záležitostí (dozor a kontrola – Ministerstvo vnitra)
přenesená působnost – (dekoncentrovaný/delegovaný) výkon státní správy (zmíněná kategorizace obcí + dozor a kontrola – krajský úřad)
§ 8 zákona o obcích: „Pokud zvláštní zákon upravuje působnost obcí a nestanoví, že jde o přenesenou působnost obce, platí, že jde vždy o samostatnou působnost.“
Statutární města
§ 4/1 zákona o obcích: Kladno, České Budějovice, Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Liberec, Jablonec nad Nisou, Hradec Králové, Pardubice, Jihlava, Brno, Zlín, Olomouc, Přerov, Chomutov, Děčín, Frýdek-Místek, Ostrava, Opava, Havířov, Most, Teplice, Karviná, Mladá Boleslav a Prostějov
územní členění na základě statutu (OZV)
fakultativní členění na městské části/obvody
magistrát (městský úřad) a primátor (starosta)
další úprava v § 130 a násl. zákona o obcích
KRAJ jako vyšší uzemní samosprávný celek
základ kraje -> osobní, územní, ekonomický, organizačně-kompetenční (mocenský)
veřejnoprávní korporace, která má vlastní majetek a zastupuje se vlastním jménem a na vlastní odpovědnost
ústavní zákon č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků
formálně zřízeny s účinností od 1. 1. 2000
Orgány kraje
zastupitelstvo kraje (výbory zastupitelstva – finanční, kontrolní a výbor pro výchovu, vzdělání a zaměstnanost; další fakultativně)
rada kraje (komise rady)
hejtman
krajský úřad (ředitel)
zvláštní orgány kraje
Vztah obcí a krajů
respektování „autonomie“ samosprávného postavení obcí
kraj má vyšší, ale nikoliv nadřízené postavení
princip subsidiarity
Participace na územní samosprávě
aktivní a pasivní volební právo do zastupitelstev (trvalý pobyt, 18 let)
členství ve výborech, komisích, zvláštních orgánech
účast na zasedání zastupitelstva
podávání návrhů, připomínek, podnětů, stížností, petic
místní a krajské referendum
13. Personální základ veřejné správy a veřejná služba
Personální základ veřejné správy
co je určujícím faktem pro kvalitu (legalitu, správnost, efektivnost, racionalitu, pružnost, adekvátnost, předvídatelnost, včasnost) veřejné správy?
materiální základ (budovy, vybavení, technika…)
ekonomický základ (majetek, finanční prostředky a zdroje)
právní prostředky (pravomoc, působnost, donucení, sankce)
základem dobré veřejné správy je lidský činitel, resp. personální základ
projevovalo se a je uznáváno od počátků vývoje veřejné správy
v moderním právním státě – služba pro občany, PO, ekonomické subjekty, společnost = veřejná služba
Veřejná služba
čl. 2 odst. 3 Ústavy: „státní moc slouží všem občanům…“
§ 4 odst. 1 správního řádu: „veřejná správa je službou veřejnosti…“
je vykonávána konkrétními fyzickými osobami, jež se stanou vykonavateli veřejné moci a služby -> mají specifické postavené vůči adresátům svého působení
vázáni principem zákonnosti, a dalšími principy, resp. zásadami
jsou reprezentanty veřejné oci, a jednají ve veřejném zájmu
zvýšené nároky na jejich činnost, a také specifický režim, kontrola, odpovědnost