Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pracovní právo - otázky ke zkoušce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (243.2 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Právo zaměstnanců na informace a projednání

  • Směrnice EP a Rady 2002/14/ES ze dne 11. 3. 2002, kterou se stanoví obecný rámec pro informování zaměstnanců a projednávání se zaměstnanci v ES a Evropská sociální charta zavazují členské a signatářské státy zajistit, aby zamci byli zamtelem informováni, či aby s nimi byla některá opatřená projednána.

  • Účel: zamci se dozví s dostatečným časovým předstihem o změnách a opatřeních zamtele a mají možnost se k nim vyjádřit/ovlivnit je sami/prostřednictvím svých zástupců.

  • § 276-280 ZP: okruh povinně předávaných informací nebo projednání.

  • Pokud u zamtele nepůsobí OO/RZ/zástupce pro BOZP, musí je zamtel informovat a jednat s nimi přímo z toho vyplývá že právo se uskutečňuje především prostřednictvím OO/RZ/zástupce pro BOZP.

Sociální dialog a kolektivní vyjednávání: právní úprava, zahájení a průběh

  • Sociální dialog = neustále probíhající proces dvoustranných nebo třístranných jednání mezi sociálními partnery.

  • Velmi úzce souvisí s kolektivním vyjednáváním.

  • KV v užším smyslu = všechna jednání mezi účastníky kolektivních ppv, týkající se uzavření, změny či plnění kolektivních smluv.

    • KV v širším smyslu = nahrazováno právě pojmem „sociální dialog“ představuje každé jednání mezi subjekty kolektivního práva, jež zahrnuje problematiku práce, pracovních a mzdových podmínek (tedy i neformální jednání).

    • Tzn., že kolektivní jednání je úzkou částí sociálního dialogu.

  • Subjekty:

    • Kolektivního vyjednávání – pouze OO.

    • Sociální dialog – zaměstnance můžou zastupovat všechny typy zástupců.

  • V obou případech jde o proces, jehož základní charakter spočívá v komunikaci, tedy ve vyjednávání liší se v postavení a rozsahu pravomocí zástupců na straně zaměstnanců a cílů této komunikace.

  • Rozlišování těchto pojmů je českým specifikem – v úmluvě mop č. 154 zahrnuje definice kolektivního vyjednávání i pojem sociální dialog u nás ale kolektivní vyjednávání užší, jelikož v zákoně č. 2/1991 o kolektivním vyjednávání byla upravena jen ta část kv, která směřuje k uzavření kolektivní smlouvy.

SOCIÁLNÍ DIALOG A JEHO FORMY

  • V ČR se uskutečňuje na základě právních předpisů, právem neregulovaných dohod, jednání mezi sociálními partnery atd.

  • Cíl: předcházení, případné řešení konfliktů, udržení sociálního smíru, hospodářského rozvoje a úsilí o humanizaci práce.

  • Úrovně:

    1. Nejvyšší úroveň – tripartita, politická rovina

      • Zástupci států (vládní zástupci, ministři) + nejvyšší představitelé zamtelů a zamců

    2. Odvětvový dialog

      • Bipartitní mezi zamci a zamteli v určitém odvětví

      • V čr neexistuje přesná definice odvětví

    3. Regionální dialog

      • Bipartitní nebo tripartitní mezi zamteli, zástupci regionu, reprezentanty územní samosprávy

Témata, do kterých materiál patří