Zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Lex loci delicti commisi v. lex loci damni infecti
Dříve upřednostňován – lex loci delicti comissi, dnes naopak damni infecti
Existují i další varianty pro speciální delikty – lex loci protectionis (při porušení práv z průmyslového vlastnictví)
Prameny úpravy – obvyklé jsou tři roviny úpravy
Vnitrostátní – 101 ZMPS
Mezinárodní smlouvy mnohostranné – např. Haagská úmluva o právu použitelném pro dopravní nehody
Mezinárodní smlouvy dvoustranné – Maďarsko, Polsko, Ukrajina, Rusko,…
Unijní – Nařízení Řím II
Otázka vzájemných kolizí
Nařízení Ří,m II je sice přednostně aplikovatelné – ve vztahu k vnitrostátnímu právu, má univerzální (erga omnes) povahu, ale nedopadá na všechny delikty s MP – čl. 1 zejména odst. 2 g
Práva a závazky vyplývající z dohod uzavřených před prvním lednem 1958 nebo u přistupujících státu před jejich přístupem mezi jedním či více členskými státy na jedné straně a jednou nebo několika třetími zeměmi na straně druhé nejsou ustanoveními této smlouvy dotčeny.
Čl. 28 Řím II – tímto nařízením není dotčeno použití mezinárodních úmluv jejichž stranou je jeden nebo více členských států ke dni přijetí tohoto nařízení a které stanoví kolizní normy pro mimosmluvní závazkové vztahy.
Mezinárodní úmluvy – Haagská úmluva o Právu pro dopravní nehody
130/1976 SB., zavazuje celkem 19 států
Rakousko, Bělorusko, Belgie, Bosna a H., Chorvatsko, ČR, Francie, Litva, Lotyš, Luc, Černá Hora, Maroko, Nizozemí, Polsko, Portugalsko – nevstoupilo v platnost pouze podpis, Srbsko, Slovensko, Španělsko, Švýcarsko, Makedonie, Ukrajina.
Nehoda musí mít souvislost se silničním provozem – jeden z objektů se musí pohybovat, veřejnost prostoru je irelevantní
motorová vozidla, sáně, bicykly, přívěsy, dětské kočárky, lyže, trolejbusy, vlaky a tramvaje
Kámen odskočený od automobilu, prostory uvnitř továren a nádraží
Právo státu kde došlo k nehodě – čl. 3
Právo registrace vozidel – 4
Právo registrace vozidla ve vztahu k – řidiči/ postižené osobě uvnitř vozidla – stopař – bere se že nástupem vozidla souhlasí s podřízením se práva registrace vozidla
Postižené osobě mimo vozidlo, pokud má bydliště ve státě registrace
Výčet relevantních smluv o právní pomoci:
1983 – rusko, ukrajina, bělorusko, kyrgystán, gruzie, moldavsko, uzbekistán
1978 – bulharko, mongolsko
81 – Kuba, 90 – Madarsko,
1979 – poslko, 96 – rumunsko, 84 – vietnam
Kolizní úprava ve smlouvách o právní pomoci . na prvním místě využito lex loci d. commissi, následuje lex communis – polsko, rusko, ukrajina
Výjimkou je maďarsko, na prvním místě – lex loci damni infecti – stejně i pravomoc
Lex communis, regresivní nároky v souvislosti s poškozením na zdraví a smrti – právo smluvní strany, která poskytla náhradu škody podle svých předpisů, které jsou právním základem pro regres