PEU-zápočet
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Tribunál
Má 47 soudců, za každý členský stát dva
Nejsou zde přítomní generální advokáti
Kandidáta na soudce navrhuj vláda státu, návrh je předložen výboru zřízeném podle čl. 255 SFEU
Jmenováni na dobu šesti let
V čele stojí rovněž předseda (na tři roky)
Základem jsou tříčlenné senáty (v současné době jich je 9), avšak ve výjimečných případech může být i samosoudce
Tribunál musí respektovat všechna rozhodnutí Soudního dvora
Jiné specializované soudy
Rada a Parlament mohou nařízením přijatým řádným postupem zřídit specializované soudy připojené k Tribunálu (žádný nebyl dosud zřízen)
Rozdělení pravomocí v rámci soudní soustavy Unie
Rozdělení se řídí zásadou svěřených pravomocí, podle které náležejí do pravomoci, které nejsou svěřeny Unii členským státům. Unijní soudy tak mohou rozhodovat pouze věci, které jim umožňují rozhodovat Smlouvy.
Unijní soudy kontrolují zejména legalitu činnosti unijních orgánů, legalitu činnosti členských států na návrh Komise a napomáhání vnitrostátním soudům při aplikaci unijního práva prostřednictvím institutu předběžné otázky. Vnitrostátní soudy pak zajišťují dodržování unijního práva na vnitrostátní úrovni.
Soudní dvůr funguje jako Ústavní soud, na který se mohou obracet pouze unijní aktéři (unijní orgány, členské státy či vnitrostátní soudy) Jednotlivci se k Soudnímu dvoru nemají možnost dostat. K Tribunálu už ale jednotlivci přístup mají.
V některých oblastech nemají unijní soudy pravomoc vůbec (společná zahraniční a bezpečností politika), zde provádějí pouze přezkum legality rozhodnutí, jimiž se stanoví omezující opatření vůči fyzickým a právnickým osobám, které Rada v rámci této politiky přijímá. Jiné právní akty soudní kontrole nepodléhají.
Základní rysy soudní ochrany
Společně pro všechny soudy platí zásada účinné soudní ochrany. Soudy tak mají zajistit účinnou ochranu všech unijních subjektivních práv, což konkrétně znamená, že právní subjekty musí mít možnost podrobit soudnímu přezkumu v zásadě každý zásah do práv, která jim vyplývají z unijního právního řádu. I jednotlivci tak musí mít možnost napadnout žalobou jakýkoli správní akt, jímž je zasaženo do jejich práv. (členské státy a unijní orgány mohou podat žalobu pouze, je-li taková žaloba výslovně upravena – rozhodnutí Španělsko vs. Eurojust)
Unijní soudy vykonávají svou činnost ve všech úředních jazycích Unie, které mají v řízení rovnocenné postavení. V každé projednávané věci je však jednacím jazykem pouze jeden (zpravidla jazyk státu, kterého se řízení týká)
Dodržování unijního práva je zajištěno výkladem právních norem, ten dělíme na autonomní a dynamický (neužívají se jenom tyto, ale na ostatní např. jazykový je kladen menší důraz).