PEU-zápočet
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zvláštní legislativní postupy
Odlišnosti ve zvláštním legislativním postupu spočívají v tom, že Rada o návrhu nerozhoduje kvalifikovanou většinou, ale např. jednomyslně. Hlavně ale Rada a Parlament nerozhodují o návrhu společně. V tomto případě přijímá návrh buď Rada za účasti Parlamentu nebo naopak.
Zvláštní legislativní postupy se uplatňují většinou v otázkách citlivých politických oblastí. Jejich výsledkem je však také legislativní akt.
Konzultační postup
Rada v těchto případech rozhoduje po konzultaci s Parlamentem, ale jeho stanovisko pro ni není nijak závazné. V těchto případech rozhoduje Rada většinou jednomyslně
Rozhodnutí Rady se souhlasem Parlamentu
V tomto případě je postavení Evropského parlamentu silnější, neboť je vyžadován jeho souhlas pro přijetí návrhu. Nemůže však navrhovat žádné změny. Rada rozhoduje většinou jednomyslně
Rozhodnutí Parlamentu z vlastního podnětu
V tomto případě rozhoduje Parlament na základě stanoviska Komise a se souhlasem Rady nebo se souhlasem obou
Vyhlášení a vstup v platnost
Přijatá rozhodnutí se vyhlašují v Úředním věstníku Evropské unie. Akty přijaté řádným legislativním postupem jsou podepsány předsedou Evropského parlamentu a předsedou Rady, zatímco ostatní akty podepisuje předseda orgánu, který návrh přijal.
Akty vstupují v platnost dnem, který je v nich stanoven, jinak dvacátý den po vyhlášení.
8. Soudní soustava Evropské unie
Soudní soustava Unie je skládá ze dvou základních složek, tedy soudy unijní a soudy vnitrostátní. Jejich úkolem je zajistit na celém území Unie dodržování unijního práva při výkladu a jeho provádění. Vztah mezi nimi není typicky hierarchický, ale spíše decentralizační a subsidiární.
Vnitrostátní soudy
Organizace těchto soudů se řídí zásadou institucionální autonomie (každý stát si určí svou soudní soustavu a orgány sám)
Unie do těchto soudů nezasahuje, ani žádné svoje zvláštní soudy nemá, soudy mají pouze povinnost unijní právo znát, vykládat jej a aplikovat
Unijní soudy
Zde je dodržování unijního práva zajištěno Soudním dvorem Evropské unie (ten má dvě části – Tribunál a Soudní dvůr)
Soudní dvůr
Skládá se z jednoho soudce z každého členského státu, těm je nápomocno 11 generálních advokátů (dávají soudu svoje odůvodněná stanoviska)
Soudci i advokáti jsou na stejné úrovni
Kandidáta na soudce nebo advokáta navrhuje vláda členského státu (způsob volby je ponechán volně, pouze předloženo unijním orgánům a ostatním vládám ke schválení, které musí být jednomyslné)
Soudci jsou jmenování na dobu 6 let a mohou být jmenování opakovaně
Soudci ani advokátní nezastupují svůj stát a jsou zcela nezávislí, jejich nezávislost je zajištěna poskytnutím imunity
Pomocným orgánem je kabinet složen ze tří, resp. čtyř referendářů, ti píšou návrhy rozsudků ve věcech, kde soudce vykonává funkci soudce zpravodaje
V čele Dvora stojí předseda, který je volen na tři roky. Předseda řídí správu Dvora, jeho soudní činnost, určuje soudce zpravodaje a přijímá předběžná opatření
Soudní dvůr rozhoduje v plénu, velkém senátu nebo v pětičlenných či tříčlenných senátech, základem jsou pětičlenné senáty