Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PEU-zápočet

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (55.39 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

4. Sekundární právo Evropské unie

  1. Nařízení

  • Normativní právní akt

  • Obecně závazný a přímo použitelný (zpravidla i přímý účinek)

  • V zásadě má charakter zákona s celounijní působností

  • Typické pro oblasti, které spadají do výlučné pravomoci Unie

  • Obecně platí, že kde je možné využít směrnice, nebude uplatněno nařízení

  1. Směrnice

    • Snaha nikoli unifikovat, ale harmonizovat (sblížit)

    • Jsou pro státy závazné, pokud jde o výsledek, jehož má být dosaženo, ale volba formy (př. zákon, vyhláška) a prostředků je ponechána na státu

    • Transpozice = obsahové zpracování do vnitrostátního práva

    • Implementace = zahrnuje navíc aplikaci odpovídajících předpisů a jejich výklad ve smyslu směrnice

    • Tzv. transpoziční a implementační lhůty – většinou dva až tři roky

    • Státy pak sdělí Komisi, jaký způsob transpozice zvolily

    • Směrnice, která nebyla implementována včas, se může za určitých podmínek dovolat i jednotlivec, přestože původně byla určena státu (přímý nebo nepřímý účinek)

  2. Rozhodnutí

    • Závazné v celém rozsahu, pokud je v něm uvedeno pro koho, tak pouze pro tyto subjekty

    • Normativní rozhodnutí má často účinky jako nařízení

    • Individuální se může týkat jednotlivých členských států

  3. Doporučení a stanoviska

    • Nejsou závazná, ani vynutitelná, ale měla by být respektována

  4. Legislativní akty, nelegislativní akty a prováděcí akty

    • Legislativní akty byly přijaty řádným nebo zvláštním legislativním postupem

    • Nelegislativní akty byly přijaty jiným způsobem

  5. Akty v oblasti společné zahraniční a bezpečnostní politiky

    • Vydávají pouze Rada Evropy nebo Rada

    • Nejedná se o legislativní akty

    • Jsou označovány jako rozhodnutí

  6. Prameny bývalého třetího pilíře vydané před 1. prosincem 2009

    • Rozhodnutí a rámcová rozhodnutí (analogie směrnice)

    • Pokud nebyly zrušeny, tak stále platí

  7. Interinstitucionální dohody

    • Dohody mezi hlavními unijními orgány (Komise, Rada a Evropský parlament)

    • Upravují způsoby vzájemné spolupráce

    • Pro tyto orgány mohou být závazné

5. Odpovědnost v Unii

Efektivním prostředkem zajištění dodržování práva je institut odpovědnosti ve spojení s mocenským prosazováním případných sankcí za porušení právních povinností.

  1. Subjekt porušení práva

    • Rozlišujeme odpovědnost Unie, členských států a jednotlivců

Klasifikace právní odpovědnosti

Hlavním cílem odpovědnosti členského státu a Unie vůči jednotlivci je náhrada vzniklé újmy. Naproti tomu odpovědnost jednotlivce vůči členskému státu a členského státu vůči Unii má povahu sankční. Převažujícím smyslem je zastavení protiprávního jednání a trest provinilce.

Orgány prosazující unijní právo

V tomto případě se prosazují nejenom orgány Unie, ale také orgány jednotlivých členských států.

  1. Komise (např. ukládá pokuty jednotlivcům)

  2. Soudní dvůr (např. členský stát proti Unii)

Témata, do kterých materiál patří