PEU-zápočet
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
4. Sekundární právo Evropské unie
Nařízení
Normativní právní akt
Obecně závazný a přímo použitelný (zpravidla i přímý účinek)
V zásadě má charakter zákona s celounijní působností
Typické pro oblasti, které spadají do výlučné pravomoci Unie
Obecně platí, že kde je možné využít směrnice, nebude uplatněno nařízení
Směrnice
Snaha nikoli unifikovat, ale harmonizovat (sblížit)
Jsou pro státy závazné, pokud jde o výsledek, jehož má být dosaženo, ale volba formy (př. zákon, vyhláška) a prostředků je ponechána na státu
Transpozice = obsahové zpracování do vnitrostátního práva
Implementace = zahrnuje navíc aplikaci odpovídajících předpisů a jejich výklad ve smyslu směrnice
Tzv. transpoziční a implementační lhůty – většinou dva až tři roky
Státy pak sdělí Komisi, jaký způsob transpozice zvolily
Směrnice, která nebyla implementována včas, se může za určitých podmínek dovolat i jednotlivec, přestože původně byla určena státu (přímý nebo nepřímý účinek)
Rozhodnutí
Závazné v celém rozsahu, pokud je v něm uvedeno pro koho, tak pouze pro tyto subjekty
Normativní rozhodnutí má často účinky jako nařízení
Individuální se může týkat jednotlivých členských států
Doporučení a stanoviska
Nejsou závazná, ani vynutitelná, ale měla by být respektována
Legislativní akty, nelegislativní akty a prováděcí akty
Legislativní akty byly přijaty řádným nebo zvláštním legislativním postupem
Nelegislativní akty byly přijaty jiným způsobem
Akty v oblasti společné zahraniční a bezpečnostní politiky
Vydávají pouze Rada Evropy nebo Rada
Nejedná se o legislativní akty
Jsou označovány jako rozhodnutí
Prameny bývalého třetího pilíře vydané před 1. prosincem 2009
Rozhodnutí a rámcová rozhodnutí (analogie směrnice)
Pokud nebyly zrušeny, tak stále platí
Interinstitucionální dohody
Dohody mezi hlavními unijními orgány (Komise, Rada a Evropský parlament)
Upravují způsoby vzájemné spolupráce
Pro tyto orgány mohou být závazné
5. Odpovědnost v Unii
Efektivním prostředkem zajištění dodržování práva je institut odpovědnosti ve spojení s mocenským prosazováním případných sankcí za porušení právních povinností.
Subjekt porušení práva
Rozlišujeme odpovědnost Unie, členských států a jednotlivců
Klasifikace právní odpovědnosti
Hlavním cílem odpovědnosti členského státu a Unie vůči jednotlivci je náhrada vzniklé újmy. Naproti tomu odpovědnost jednotlivce vůči členskému státu a členského státu vůči Unii má povahu sankční. Převažujícím smyslem je zastavení protiprávního jednání a trest provinilce.
Orgány prosazující unijní právo
V tomto případě se prosazují nejenom orgány Unie, ale také orgány jednotlivých členských států.
Komise (např. ukládá pokuty jednotlivcům)
Soudní dvůr (např. členský stát proti Unii)