Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PEU-zápočet

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (55.39 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Pro druhý zjednodušený postup jsou typické tzv. obecné přechodové klauzule

  • Podle těchto klauzulí platí, že stanoví-li smlouva o FEU nebo části Smlouvy o EU týkající se společné zahraniční a bezpečností politiky, že Rada rozhoduje v určité oblasti nebo v určitém případě jednomyslně, může Evropská rada přijmout rozhodnutí, které Radě umožní v této oblasti nebo v tomto případě rozhodovat kvalifikovanou většinou

  • V obou případech se iniciativa Evropské rady oznámí vnitrostátním parlamentům a pokud některý z nich nesouhlasí (lhůta 6 měsíců), rozhodnutí o přechodu ke hlasování kvalifikovanou většinou nebo k řádnému legislativnímu postupu se nepřijme

  • Třetí zjednodušený postup je tzv. klauzule flexibility, která umožňuje přijetí právních aktů bez explicitního právního základu v textu Smlouvy

  • Legislativní činnost Unie

    Legislativní činnost Unie musí respektovat hodnoty a cíle, pro které byla Unie vytvořena a zásady, které jsou obsaženy ve Smlouvách. Dále pak také princip proporcionality a subsidiarity či zásada transparentnosti.

    Kontrola legality přijímaných právních aktů je svěřena do rukou Soudního dvora EU.

    1. Legislativní akty

      • Jsou normativními právními akty vydávanými unijními orgány na základě jim svěřených legislativních pravomocí k plnění cílů Unie.

      • Musí splňovat následující podmínky:

        • Materiální podmínky

          1. Musí jít o akty určené k plnění cílů Unie stanovených Smlouvami

        • Formální podmínky

          1. Právní akty normativní povahy, které mají charakter směrnic, nařízení a rozhodnutí, a které jsou vždy vyhlášeny v Úředním věstníku EU

        • Procedurální podmínky

          1. Jejich přijímání se vždy účastní Evropský parlament a Rada

          2. Jsou přijímány zásadně na návrh Komise (výjimky jen, pokud to umožňuje Smlouva)

      • Zasedání jsou vždy veřejná

      • Všechny návrhy se postupují vnitrostátním parlamentům, které zkontrolují, zdali je jednáno v souladu se zásadou subsidiarity

      • Přijímány řádným nebo zvláštním postupem

    2. Nelegislativní akty

      • Rovněž nazývány nařizovacími akty nebo terciární legislativou

      • Jsou přijímány Komisí

      • Doplňují nebo mění některé prvky legislativního aktu, které nejsou podstatné na základě zmocnění obsaženého v tomto aktu

      • Umožňují také provedení aktů sekundárního práva v případech, kdy je implementace aktů nutná na unijní úrovni

      • Přijímány postupem nazývaným komitologie

        • Členské státy dohlíží nad normotvornou činností Komise prostřednictvím „pracovních“ výborů, z nichž některé mají pravomoc zabránit přijetí právního aktu Komise. Existuje i odvolací výbor

    Legislativní iniciativa

    Prakticky výhradním nositelem legislativní iniciativy je Komise. V některých ojedinělých případech má iniciativu jiný unijní orgán (pokud se ho daná věc dotýká) nebo členské státy (ve věcech, které původně spadaly pod třetí pilíř. Skupinou členských států myslíme jednu čtvrtinu)

    Témata, do kterých materiál patří