Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




37) Analytická geometrie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.38 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.


Pokračování příkladu č. 6i
přímka p … výsledek viz výše. Normálový vektor na obrázku není – doplň si ho tam a
přesvědč se, že je na přímku p kolmý.
--------------------------------------------------











































Příklady z maturitních testů Cermat-u ( základní úroveň ) – Analytická geometrie


7i)

a) Umístěte a popište vrcholy B, D a zakreslete čtyřúhelník ABCD. V záznamovém archu
obtáhněte obvod čtyřúhelníku propisovací tužkou.
b) Vypočtěte délku úhlopříčky BD. Nezaokrouhlujte.
Ilustrační maturitní test Cermat-u ( základní úroveň ) – 2013, příklad č. 8
Body: 3
Výsledek:

a)

b) |BD| = 2

resp.


Pracovní tematické zařazení: Analytická geometrie
Řešení:
a) Nejprve narýsujeme vektor = ( –4, 2 ) … sestrojíme bod o souřadnicích [ –4, 2 ] ( to je
koncový bod vektoru ) a spojíme ho s počátkem ( to je počáteční bod vektoru ). Poté

pomocí dvou trojúhelníků umístíme vektor

tak, aby byl úhlopříčkou BD čtyřúhelníku

ABCD. Úhlopříčky všech rovnoběžníků ( tj. čtverců, obdélníků, kosočtverců,
kosodélníků ) se navzájem půlí ( čili jejich průsečík, tj. střed rovnoběžníku, dělí obě
úhlopříčky na 2 stejné části ) – musíme tedy najít střed úhlopříčky AC a ten musí být
totožný se středem druhé úhlopříčky BD. Pozor !!! – pokud jde o rovnoběžníky, tak jejich

Příklady z maturitních testů Cermat-u ( základní úroveň ) – Analytická geometrie


Pokračování příkladu č. 7i
úhlopříčky jsou na sebe kolmé jen u čtverce a kosočtverce ( nikoli u obdélníku a
kosodélníku ) – v zadání není uvedeno, o jaký rovnoběžník se jedná, takže jeho úhlopříčky
na sebe nemusí být kolmé. Výsledný obrázek viz výše.
b) délka úhlopříčky BD = velikost vektoru

=

= ( –4, 2 )

l l =

√ ( u1 2 + u2 2 ) … velikost vektoru = ( u1, u2 )

l

l =

√ [ (–4)2 + 22 ] = √20 = ( částečné odmocnění ) √( 4 * 5 ) = √4 * √5 = 2√5

--------------------------------------------------

8i) Přímka q s normálovým vektorem

= ( 2; –1 ) leží v jedné rovině s přímkou p danou

parametrickým vyjádřením: x = 3 – 2t
y = t t R
Jaká je odchylka přímek p, q ? A) 0 B) 30 C) 45 D) 60 E) 90
Ilustrační maturitní test Cermat-u ( základní úroveň ) – 2013, příklad č. 24
Body: 2 Výsledek: E

Pracovní tematické zařazení: Analytická geometrie
Řešení:
Odchylku dvou přímek můžeme vypočítat pomocí vzorce ( viz teorie ). Nejprve ale
vyzkoušíme, zda přímky nejsou kolmé nebo rovnoběžné. Z parametrických rovnic je vidět na
první pohled, že směrový vektor přímky p má souřadnice ( –2, 1 ). Dále ihned vidíme, že
vektory ( 2, –1 ) a ( –2, 1 ) jsou rovnoběžné, neboť jsou to své nenulové násobky ( a sice (–1)
násobky ). Pokud si situaci načrtneme ( pozor – směrový vektor je s příslušnou přímkou
rovnoběžný, normálový vektor je na příslušnou přímku kolmý ), ihned uvidíme výsledek.
Přímky jsou na sebe kolmé, jejich odchylka je tedy 90 .
--------------------------------------------------





















Témata, do kterých materiál patří