Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 1. ROČNÍK

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.12 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Č e s k ý   j a z y k   a   k o m u n i k a c e   1  | 17 

RÁZ 
= zvuk, který se v češtině vytváří automaticky před samohláskou po pauze: [ uťíkej ɂotevřít 
ɂokno]. Kdybychom třeba nevyslovili s rázem (tj. spisovně) slovo [po opravit], řekli bychom 
vlastně [popravit]. U jiných slov to není tak nápadné: [ne estetickí/neestetickí].  
 
SPODOBA (ASIMILACE) HLÁSEK 
   = přizpůsobení výslovnosti jedné nebo více hlásek výslovnosti hlásek okolních. Vzniknou 
tak  dvojice/skupiny  hlásek  zvukově  či  artikulačně  podobné.  Ve  spisovné  češtině  dochází 
pouze ke spodobě souhlásek. K vysvětlení jevu použijeme již známou tabulku. 

 
Spodoba znělosti    Dochází k ní ve skupinách párových souhlásek. V češtině se většinou připodobňuje sou-
hláska předcházející k souhlásce následující (zpětná asimilace): 
 
N + Z          ZZ   prosba [prozba] 
    

       NZ  

Z + N         NN  zpívat [spívat]       
 

  ZN 

    
   Zvláštním (opačným) případem spodoby znělosti je dvojí výslovnost skupiny sh-. Morav-
ská výslovnost je znělá: [zhoda], česká je neznělá [schoda]. Obě podoby jsou spisovné. U 
nepárových souhlásek asimilace probíhá ojediněle: s matkou lze vyslovit [z matkou] i  
[s matkou]. Pokud však jde o spojení s osobními zájmeny, je výhradní výslovnost neznělá: 
[s námi].  
    
   Příklady  nespisovné  výslovnosti  u asimilací  znělosti,  artikulačního  místa  a  způsobu:  my 
jsme [*mi zme], máš ležet [*máž ležet], k matce [*g matce], ať maluje [*aď maluje]; sčesat 
[*ščesat], snazší [*snaší].  
 
VÝSLOVNOST ZDVOJENÝCH SOUHLÁSEK  
   Dvě stejné souhlásky správně vyslovujeme: 

Témata, do kterých materiál patří