ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 1. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Č e s k ý j a z y k a k o m u n i k a c e 1 | 15
rá ve větě stojí za přízvučným slovem a tvoří s ním jeden rytmický celek: ˡDej mu to.
ˡNapsal jsem mu ˡzprávu. Předklonky jsou jednoslabičná slova (některé spojky, částice,
příslovce aj.), která stojí před přízvučným slovem a tvoří s ním rytmický celek: Tak
ˡpojedeme.
PŘÍZVUKOVÝ TAKT = zvukový celek od jednoho hlavního přízvuku k druhému. Označujeme ho delší svislicí:
ˡNebál bych se | ˡříct mu to | ˡdo očí.
TEMPO PROMLUVY A PAUZY Tyto zvukové prostředky souvislé řeči jsou závislé na individuálních zvyklostech mluvčího
a jeho komunikačním záměru. Pauza je určitá přestávka v promluvě, jednak pro nadechnu-
tí, jednak pro potřeby jazykové (např. pro efekt závažnosti sdělení).
VĚTNÝ ÚSEK = část věty od pauzy k pauze. Na větné úseky se člení delší věty nebo věty se složitější
stavbou. Mohou být tvořeny jedním nebo častěji několika takty. Nesmíme tedy zaměňovat
takty za větné úseky! Větné úseky se v promluvě oddělují pauzou, v psaném projevu inter-
punkčními znaménky; je samotné označujeme dvěma delšími svislicemi: Ta ˡdivná, ||
ˡtajemná, || ˡpronikavá ˡzáře, || ˡkterou jsme ˡviděli ˡnad obzorem, || ˡnevěstila ˡvůbec nic
ˡdobrého. Věta má pět větných úseků.
Ta ˡdivná, | ˡtajemná, | ˡpronikavá | ˡzáře, | ˡkterou jsme | ˡviděli | ˡnad obzorem, | ˡnevěstila |
ˡvůbec nic | ˡdobrého. Věta má deset přízvukových taktů.
INTONACE (MELODIE) VĚTY A KADENCE Melodie je průběžná výšková změna tónu lidského hlasu ve větě, která mimo jiné vyja-
dřuje komunikační funkci výpovědi. Důležitý je zejména poslední větný úsek, kde intonace
stoupá nebo klesá. Tomuto tónovému průběhu na konci větného úseku říkáme kadence
nebo antikadence.
KADENCE
Při kadenci dochází k poklesu hlasu na konci věty. Klesavá kadence se uplatňuje se ve
větách:
Pozn.: Grafický zápis je uveden jen u prvního příkladu, u ostatních je stejný.