Dějiny literatury od starověku do 19. století PS.docx
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Takže, už tedy víme, že osvícenství je spjato s myšlením, filozofií, s názory na svět určité doby. Z hlediska „čistě" uměleckého
se však nadále pohybujeme v období klasicismu, a to je třeba si neustále uvědomovat. Dá se také jednoduše říci, že určitá fáze klasicismu
byla vyplněna osvícenským hnutím.
základní rysy osvícenství
• Osvícenství je jednoznačně zaměřeno proti absolutistickému systému, proti církvi a proti konzervatismu obecně (boj proti tmářství,
nevědomosti a pověrám byl příznačným rysem literární tvorby).
• Osvícenství vyznávalo kult rozumu (racionalismu) - neotřesitelná víra v rozum a jeho objektivitu je spojena s vírou v neustálý pokrok
(proto jsou osvícenci takovými optimisty).
• Důležitým momentem je důraz na pravdivé poznání světa. Příčinou veškerého zla je nevědomost!
• Osvícenci vyznávali svobodu a rovnoprávnost všech občanů.
• A proč se vůbec říká osvícenství? Protože jeho zastánci věřili, že společnost lze změnit přirozeným dodržováním rozumových zásad
(přirozený a osvícený rozum = osvícenství).
• Je zajímavé, že ačkoliv bylo osvícenství hnutím zaměřeným proti feudalismu a jeho ideologii, jeho mnohé myšlenky našly podporu
i u některých absolutistických vládců. Například ve střední Evropě se vyvinul tzv. osvícený (osvícenský) absolutismus, někdy také
nazývaný josefinismem (Josef II. využíval šikovně některých prvků osvícenství a pomocí reforem vlastně upevňoval svou moc).
osvícenská literární tvorba
Je důležité si uvědomit, že osvícenská literatura nevytvořila v dějinách literatury samostatný proud nebo směr. Prolínaly se v ní
dvě estetické tendence, jejichž určujícím faktorem byl vzájemný poměr rozumu a citu. Starší fáze, kdy byl zdůrazňován racionalistický
prvek tvorby, byla ovlivněna ještě klasicismem (například Voltaire), novější fáze, jež vyzvedává především individuálnost lidského citu,
souvisela již s nastupujícím preromantismem (například Rousseau).
Charles Louis de Secondat MONTESOUIEU [šarl lui de sekonda monteskje] (1689 - 1755) - osvícenský spisovatel, historik a filozof.
Jeho neslavnější dílo je Duch zákonů, v němž je rozvíjeno racionalistické pojetí společnosti. Dílo, jež je namířeno proti despotismu, hlásá,
že pro republiku je typická láska k vlasti, pro monarchii šlechetná čest a pro despotismus strach. Kromě toho je Montesquieu autorem
satirických Perských listů.
Perské listy (1721) - první francouzský osvícenský román, jenž měl ve své době velký čtenářský ohlas (během několika let se dočkal 30
vydání).
Kniha je o Peršanu Uzbekovi a jeho příteli, kteří podniknou cestu do Evropy za vzděláním. Své dojmy sdělují v dopisech a my jsme svědky
toho, jak se postupně z Uzbeka stává díky evropské kultuře „osvícenský myslitel". Paradoxní však je, že ke svým ženám v harému zachovává
vztah orientálního despoty. Román končí sebevraždou Roxany, která se vzbouří proti svému zotročení.