Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Dějiny literatury od starověku do 19. století PS.docx

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.34 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Ale nyní pozor - bude-li se v této kapitole hovořit o klasicistní literatuře (tedy té pravé" klasicistní literatuře), bude tím chápána tvorba

17. století. Po ní přichází fáze ovlivněná osvícenstvím (jedná se tedy o18. století), ale o něco později již také preromantismem. Mnohé encyklopedie
tuto problematiku řeší užitím pojmu barokní klasicismus a osvícenský klasicismus.

I tak ale musíme mít neustále na paměti, že těsně před zrodem klasicismu hovoříme o barokní literatuře, která, aby to bylo ještě

komplikovanější, s mnohými projevy klasicismu splývala (například vyhledávání antických námětů). Tyto vyumělkované barokní tendence typu
góngorismu však byly pro disciplinovaný klasicismus nepřijatelné.

A na závěr - u nás proběhlo vše poněkud jinak, zde baroko propuklo naplno a nenechalo se klasicismem deformovat.


klasicistní literatura

Již bylo řečeno, že dokonalost klasicistní literatury měla zajišťovat pevně stanovená estetická pravidla. Právě proto byla

respektována Aristotelova zásada tří jednot - tedy jednota času (příběh by se měl odehrát pokud možno během 24 hodin), místa (příběh
měl být spjat s jedním místem) a děje (měla být sledována jedna základní příběhová linie). Racionální zaměření literární tvorby v klasicismu
má za následek, že dominují takové žánry, v nichž složka rozumová převažuje nad složkou emocionální. Sama literatura pak byla rozdělena
na vysokou (zde jasně převažovaly óda, epos a tragédie) a nízkou (zde hlavně komedie).

Je také důležité připomenout, že klasicistní tragédie byly veršované, převládaly v nich dlouhé monology a že typickým veršem

byl alexandrín (dvanáctislabičný verš se stálou rozlukou po šesté slabice). Do češtiny se obyčejně alexandrín překládá jako jambický verš.

Pravidla klasicismu zformuloval v básni Umění básnické Nicolas BOILEAU [nykola bualó] - dílo se stalo jakýmsi kánonem klasicistní
literatury celé Evropy. A přestože se s klasicistickými tendencemi setkáváme v mnoha zemích, francouzská literatura se zpravidla stávala
jakýmsi modelem estetického ideálu, jenž byl respektován.


literatura vysoká
Pierre CORNEILLE [pjer kornej] (1606-1684) - první ze tří velkých francouzských klasicistních dramatiků. V jeho tragédiích je často
řešen konflikt povinnosti a osobního citu, kde celkem logicky musí cit ustoupit. Proto nejsou jeho hrdinové v zajetí svých vášní, ani je
nemůže potkat náhodný osud. Jejich jednání musí vykazovat racionální rysy, navíc ve shodě se společenskými normami.
Cid (1636) - pravděpodobně vůbec nejslavnější tragédie tohoto autora. Je veršovaná a námětově čerpá ze španělského rytířského
tematického okruhu.

Příběh je dějově celkem jednoduchý - don Rodrigo miluje Ximénu, schyluje se k sňatku. Ximénin otec však urazí Rodrigova otce, a
tak jeho syn mstí pohaněnou čest v souboji a Ximénina otce zabíjí. Xiména, ačkoliv nadále Rodriga miluje, žádá po králi hlavu svého milého,
přesné v souladu s pravidly cti. Rodrigo poté bojuje ve službách krále a vybojuje důležité vítězství nad Maury. Zároveň získává přídomek Cid.
Po dalších peripetiích se král rozhodne, že oba mohou být sezdáni, protože Rodrigo odčinil svou vinu udatností v boji.

Témata, do kterých materiál patří