Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Dějiny literatury od starověku do 19. století PS.docx

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.34 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

„Vševěda“

aneb Komenského myšlenka pansofie

Nejprve si vysvětlíme pojem pansofie - je to
myšlenka existence jakési univerzální vědy, která
by obsáhla všechno možné lidské vědění své
doby. Komenský se touto myšlenkou intenzivně
zabýval a spojoval ji, a to je velice důležité, se
svou teorií „obecné nápravy věcí lidských" (proto
mají i Komenského jazykové učebnice charakter
encyklopedií). Domníval se totiž, že rozpory mezi
lidmi lze odstranit pravdivým poznáváním a že
pansofie je schopna převychovat celé lidské
pokolení. Pansofie by dle Komenského měla
zajistit společnou výchovu lidí, a to dle týchž
názorů a zásad. Tak by bylo docíleno jednoty ve
vědění, ale například i ve víře. A protože hlavními
příčinami válek jsou zejména rozpory ve víře,
přispěla by pansofie k věčnému klidu mezi
národy. Pansofie tedy není pro Komenského
pouhou encyklopedickou záležitostí, ale filozofií,
jež je základem jeho pedagogiky. O tom, jak
takovou pansofii vybudovat, sepsal Komenský
řadu přípravných spisů. Přesnější program pak
byl formulován v latinsky psané práci Předchůdce
vševědy (vydáno v Oxfordu 1637). Komenského
názory vzbudily obrovskou pozornost - například
filozof René Descartes kritizoval Komenského za
to, že ve své vševědě podrobuje vědu teologii.
Tento racionalista si byl vědom, že věda a
fyzikální skutečnosti musí být zákonitě v rozporu
s náboženskými „pravdami" -dokonce se s
Komenským osobně sešel, ale výsledkem
disputace bylo jen utvrzení se obou ve svých
postojích.

Kniha je vlastně systematičtějším a podrobnějším zpracováním tématu, který byl již nastíněn v předchozích spisech o pansofii, kromě jiného
například ve vševědném spisu Cesta světla. V něm je formulována Komenského představa o nápravě konfliktního světa. Ta měla být uskutečněna
čtyřmi základními prostředky - existencí univerzálních knih (samozřejmě vševědných), univerzálních škol přístupných všem, univerzálního jazyka
a zřízením jakéhosi sboru moudrých se sídlem v Londýně, který by pečoval o reformu vzdělání a o nápravu lidské společnosti. Komenský zároveň
vyzývá všechny k jednání o metodách a prostředcích, které by ve svém důsledku měly nastolit definitivní mír. Příznačné je, že Komenský si
představuje svět řízený podle přísného řádu. Kromě toho je druhým charakteristickým rysem spisu neustálý zřetel k bibli a chiliastická víra (před
koncern světa, který se blíží, nastane všeobecná náprava včel, která bude dílem Kristovým). Ve starších odborných publikacích nebyla o tomto
spisu ani zmínka - kniha byla objevena náhodou až roku 1935 v archivu sirotčinec v německém Halle.
Kancionál – soubor žalmů a duchovních písni, celkem přes 130 písni od Komenského (díla původní i překlady).

Komenský v zajetí proroctví
Jestliže F.X. Šalka napsal, že „ … jediné barokem mohl být vysloven tvořivý svár duše Komenského, v němž na sebe silně narážela
mystika a racionalismus“ tak nejvýstižněji formuloval také jeden z paradoxů v životě Komenského. Na jedné straně překročil Komenský svou
dobu hloubkou myšlení, prozíravostí i renesančním spektrem svých zájmů, na straně druhé si svou ojedinělou autoritu podkopával neochvějnou
vírou v různá proroctví. V tomto smíru zasáhly Komenského zejména tři osoby - Kryštof Kotter, jehož proroctví Komenský přeložil do češtiny
a postaral se o jejich vydání u nás, dále Kristina Poniatowska, jež při záchvatech upadala do bezvědomí a pak zpětně popisovala svá vidění
(Komenský ji v divého věku přijal rodiny jako schovanku) a zejména Mikuláš Drabík, Komenského spolužák z dětství. Ten zasáhl
Komenského téměř osudově - tomuto bratrskému kazateli, jenž emigroval po Bílé hoře na Slovensko, totiž učenec slepě věřil, chránil jej a
podporoval. Jeho proroctví všude šířil, vykládal, a dokonce se pro ně snažil, ve své korespondenci získat vlivné osobnosti Evropy (například
Ludvíka XlV.). A přitom Drabík vedl zpustly život, navíc byl opilec a svá proroctví (v nichž například vybízel evropská vladaře k boji proti
Habsburkům) opíral o své halucinační stavy během ranních kocovin. Drabík byl nakonec v Bratislavě popraven jako velezrádce. Ke stáří byl
Komenský Drabíkem natolik zmanipulován, že sám propadal do iracionálních vidin a sám prorokoval návrat Krista roku 1673. Proroctví všech
osob vydal Komenský v knize Světlo z temnot.

Témata, do kterých materiál patří